domingo, 8 de noviembre de 2015

Canal del Cristall i Puig de la Canal del Cristall des del Coll de Pallers (Serra del Cadí).

DADES:

-Km = 11,97

-Altitut  màxima de 2.596 m i mínima de 1.501 m
-Dificultat tècnica: Difícil

INTRODUCCIÓ:

El Puig de la Canal del Cristall està ubicat a la serra del Cadí-Moixeró, al Prepirineu català. És una serra que per ser pre pirineu arriba força alçada i està orientada d'est a oest, la conformen diversos cims i és parc natural.

Destaca d'aquesta serra seva vessant Nord, de la qual parteixen diverses canals que donen accés a la part alta de la serra, entre elles destaquen les Canals del Ticó, Canal Sabat, Canal Amagada, Canal del l'Ordiguer i Canal del Cristall que és la aquí ens ocupa.

Accés en vehicle:

Des del poble de Martinet, prendrem la carretera a la Seu dUrgell, ia uns 300 metres de sortir de Martinet ens desviarem per la LV-4055 que ens conduirà a Estana (1480 m) des de Estana podem continuar si volem, fins al Coll de Pallers (uns 700 metres per pista acceptable) on han habilitat un aparcament.

ITINERARI:

Des del Coll de Pallers ens dirigirem cap al Sud, prenent un sender que s'introdueix en un bosc de pins (marques de PR) i deixant a l'esquerra una ampla pista.

Atenció al gel perquè aquest bosc és molt ombrívol i no s'arriba a fondre la neu transformada en gel crosta a força de tant trepitjar-la, convertint-se en una autèntica pista de gel, ull a la baixada.

El sender va ascendint suaument pel bosc, fent cas omís a les pistes que ens apareixeran en el primer terç del camí, i seguint sempre el sender i les marques blanques i grogues del PR, arribarem sense problemes a Prat de Cadí.

Prat de Cadí

Des d'aquest bonic prat, ens encaminarem cap al Sud-oest (traces de sender), i als 200 metres (més o menys) tornarem a entrar al bosc, on ja el sender és més evident (balises de PR), seguint el sender arribarem al límit del bosc i seguirem pujant sempre en direcció Sud-oest per un vessant molt inclinada, fins a arribar prop de la base de la paret, que no és mes que l'esperó nord del Puig de la Canal del Cristall.

Aquí farem un flanqueig cap a l'esquerra (Estesureste) paral·lels a la línia de la serra, fins situar-nos en un petit replà on comença la Canal del Cristall.

Comença Canal del Cristall

Des de la base hi ha dues opcions, seguir per la dreta per una zona de roca i neu (terreny mixt) o seguir a l'esquerra de la canal per una entalladura bastant inclinada però sobre neu. El terreny mixt és una mica més exposat em va semblar a mi, així que vam optar per la segona opció que és el mes lògic i al nostre parer més segur.

Canal del Cristall (450 m de desnivell)

A partir d'aquí continuarem per l'evident canal (Sud-oest), al principi s'estreny una mica, i amb uns 45 graus d'inclinació durant 60 metres, després és una mica més àmplia, tot i que la cadena es manté estreta i amb molt d'ambient.

Més endavant, perd una mica d'inclinació, uns 40 o 45 graus com a molt, tot i que és possible que a la rampa de sortida pugui haver alguna cosa més d'inclinació.

Al final de la canal, trobarem una barrera rocosa, podem optar per seguir de front i superar la barrera rocosa per una espècie de portell (petita grimpada sense complicació) o donar un flanqueig a l'esquerra i envoltar un contrafort, un cop envoltat aquest contrafort que ens permet superar la barrera rocosa, seguirem pujant cap al Sud (uns 40 m) fins a topar-nos amb la roca i girar a la dreta (Oest), vam pujar a un petit coll entre el contrafort i la barrera rocosa per des d'allà seguir al Sud i amb una petita grimpada molt fàcil, vam superar la barrera rocosa aconseguint la part superior de la serra, nosaltres no vam trobar cornisa però sol haver-hi.

Finalitza Canal del Cristall

Des d'aquí ja només resta seguir la carena cimero cap a l'Oest, per arribar en breu i sense cap complicació, al cim del Puig de la Canal del Cristall.

Baixada pel mateix  itinerari

Fins a la base de la Canal del Cristall no hi ha problemes, és una pujada molt agradable i bonica per un bosc de pins.

Un cop a la canal, cal superar pendents d'uns 45 graus d'inclinació (en temporada hivernal), després de superar la canal, cap problema fins al cim.