martes, 10 de noviembre de 2015

Santa Creu de Palou i el Farell.

Passejades pel Parc. Dimecres 11 de novembre 2015. Organitza el Centre Excursionista de Terrassa (CET).

INTRODUCCIÓ:

La sortida escollida d’aquest mes és una tranquil·la passejada pels voltants de la riera de Santa Creu, molt a prop del Pont de Vilomara. Coneixerem un vessant del Parc poc freqüentada per els Terrasencs.

Veurem:

El Mas de la Casa Nova de Sant Jaume
Va ser un dels masos més grans i més importants del Pont de Vilomara, malaurada ment el seu estat és ruïnós, just a l’entrada es pot contemplar dues tines i una font que quasi mai raja.

La Font Nova
Bonica font enclavada a la paret de pedra al costat mateix de la riera.

Tines de Cal Padre, La Pedrera i del Docte
Les tines es construeixen al llarg dels segles XVI i XVII, per facilitar l’elaboració de vi a peu de vinya, són dipòsits de pedra quadrats o circulars, folrats amb cairons de rajola, on s’aixafava el raïm perquè hi fermentés.
Posteriorment era traslladat en bótes de fusta amb carros tirats per animals fins a Manresa.

La Pedrera
Petita pedrera al costat de la pista del Farell, on es produïa l’extracció de pedra per a ús comercial.

Santa Creu de Palou
Edifici romànic del segle XI d’una sola nau, acabada amb un absis semi circular, es conserva el campanar d’espadanya amb dos ulls i l’escala per accedir a les campanes. L ’església està abandonada i el seu estat és ruïnós: la part central de l’església està completament esfondrada. Al costat de l’absis hi ha un petit cementiri totalment profanat.

El Farell
Masia situada dalt d’un cim enmig dels torrents de Matarrodona i Puigdoure, fou construïda al segle XII per tal de defensar-se dels atacs dels bandolers. Segons la llegenda, durant la guerra del Francès, soldats francesos en retirada varen amagar un cofre de joies i monedes d’or als voltants de l’Alzina dels Penitents.

COM  ANAR  AL PUNT DE SORTIDA:

Per arribar al principi del recorregut caldrà seguir l’autovia C 58 de Terrassa a Manresa, sortir al trencall de Sant Vicenç de Castellet, creuar tot el poble i arribar fins al Pont de Vilomara.

Ens situarem a la part nord del poble,  just una rotonda que ens indica la carretera d’accés a Rocafort la BV-1224, si seguim el primer carrer que puja a la dreta, veurem que s’acaba l’asfalt i continua de terra, està indicat amb un rètol: accés al Farell.

Transcorreguts 1.800 m. trobarem la casa Nova de Sant Jaume: és aquí on deixarem els cotxes per començar el recorregut a peu.

Després d’esmorzar iniciem l’ itinerari a la casa Nova de Sant Jaume (407893 E – 4616157 N).

ITINERARI:

Uns metres més avall es troba la Font Nova, un cop visitada reculem de nou fins a la casa Nova, continuem la pista que voreja la casa fins creuar la riera, continuem a la dreta per una pista ampla.

Les primeres tines que trobem són les de Cal Padre  (409412 E – 4615175 N), un conjunt de dues tines que estan molt amagades.

Recorreguts 550 m., més amunt trobem la tina de la Pedrera (409903 E – 4615273 N) i 500 m. més endavant, les tines del Docte  (410151 E – 4615340 N).

Poc més amunt surt un corriol a la dreta que ens durà a la presa de Santa Creu: hem de travessar-la.

Un corriolet ens portarà a l’ermita de Santa Creu de Palou  (410610 E – 4615404 N), un cop visitada l’ermita, retornem a la presa i al camí principal, on trobarem un cartell que ens indica seguir direcció sud, masia del Farell.

Uns metres més endavant seguirem un trencall a la dreta per visitar el pou del Farell, desfem el camí fins al trencall i continuem de nou fins l’ Alzina dels Penitents i després el mas del Farell  (410264 E – 4614866 N).

Fitxa técnica:

-Lloc i hora de sortida: davant del Centre Cultural a les 8.00 del matí.
-Tornada: sobre les 14:00.
-Desplaçament: en cotxes particulars.
-Recorregut: 12 km.
-Desnivell: +212 m -212 m.
-Temps de marxa: 3 hores.
-Dificultat: BAIXA.

Recomanacions: portar roba i calçat adequat, pals per caminar (opcional) beguda i un bon esmorzar.