domingo, 28 de diciembre de 2014

LLAC DE CERTASCAN a 2.240 m. Volta al llac per la seva vora.

L'Estany de Certascan o Sertascan és un llac d'origen glacial que es troba a 2.240 m d'altitud, a la capçalera de la vall de Cardós (Pallars Sobirà), a l'est del pic de Certascan (2 853 m alt). El seu desguàs dóna lloc al riu de Certascan que mor al riu de Lladorre

Actualment el llac és repressat per a l'aprofitament hidroelèctric de l'estany a través d'un canal subterrani de conducció de l'aigua a la central de Tavascan. És el llac més gran dels Pirineus catalans i també un dels més profunds.

OBSERVACIONS:

-Desnivell: +275 m., -275 m.

-Horari: 2.20 h.

-Dificultat: *** El camí està senyalitzat amb pintura, però hi ha un pas de roca un xic aeri encara que curt i no gaire difícil IIº.

-Época: Des de mitjans de juny fins les primeres nevades a finals de novembre

CONSIDERACIONS:

No coneixerem de veritat el llac de Certascan, fins que no li fem la volta.

Admirar la seva grandària, veure'l per tots costats, resseguir la línia de costa i les petites cales, conèixer els dos llacs del fons, veure les acumulacions de neu fins l'agost i les variades formes del treball erosiu del gel sobre les pissarres, allisant la roca fins fer veritables tobogans naturals fins l'aigua.

Es tracta d'una excursió magnífica que ens passejarà a través dels mil.lenis i de les eres glacials.

ITINERARI:

0.0 h. Refugi de Certascan, 2240 m. Seguim el camí que en direcció oest passa per davant mateix del porxo del refugi, per arribar en un moment al llac de Certascan.

0.05 h. Llac de Certascan, 2240 m. Voregem el llac uns metres per sobre resseguint la seva vora oest, en direcció a un petit coll, d'on farem una curta baixada cap el riu que arriba de l'oest

0.15 h. Riu de Certascan, 2240 m. Deixem el camí que puja seguint el torrent i baixem en direcció contrària cap al llac. Uns 10 metres per sobre del nivell natural del llac, creuem el riu i travessem unes plaques de roca inclinades com una mena de tobogan que baixa fins el llac Hem d'aprofitar les petites fissures de la placa per tal de no relliscar.

0.20 h. Davant nostre s'aixeca una petita paret vertical, però en el nivell màxim de l'aigua presenta un repeu horitzontal que travessa la paret durant 6 o 7 metres en direcció al llac. Al final, pugem sobre una roca i al poc tornem a baixar, per anar buscant el millor camí sense dificultats, com una desena de metres sobre el llac fins un altre torrent.

Si el nivell del llac és baix, és més interessant deixar les marques de pintura i anar flanquejant prop de l'aigua, per poder degustar tots els racons i singularitats que ens ofereix l'estany.

0.45 h. Torrent. Creuem el torrent i pujarem el pendent de gespa que s'enlaira en direcció a un coll que ens donarà pas al fons del llac. En aquest lloc podem veure infinitat de caus de marmotes, i si tenim sort també les podrem sentir i veure.

1.0 h. Coll a 2340 m. Fins el mes de juliol trobarem una gelera força impressionant pel gruix de neu acumulat. Baixarem uns 50 metres i després travessarem a l'altre costat del riu per baixar els matolls i la gespa fins als grans replans del fons del llac.

1.15 h. Replà a 2245. Per tornar, és més bonic refer el mateix camí, però també tenim la possibilitat d'anar al refugi per l'altra vora si el nivell d'aigua del llac està uns 8 metres per sota del màxim. Si més no és interessant passejar per aquest replà solitari i salvatge, on normalment només es passegen les marmotes.

Travessem el replà a l'est i posarem molta atenció en un flanqueig aeri i delicat per la roca IIº, una vintena de metres per sobre el llac. Tornem a baixar prop de l'aigua i sense dificultats especials, passarem algun esperó de roca que cau directe a l'aigua, fent el camí penjat però no difícil.

2.20 h. Refugi de Certascan, 2240 m.