martes, 2 de junio de 2015

Cascada Cua de Cavall per les Grades de Soaso (Vall d’Ordesa).

La ruta més popular de la vall d'Ordesa: des de la Praderia d'Ordesa fins a la Cua de Cavall.

AQUESTA MATEIXA EXCURSIÓ LA VAIG FER AMB 40 CM DE NEU,  TOT SOL, LA SETMANA SANTA DEL 1.982, FA 33 ANYS I , JO TENIA 27 ANYS.

Puc dir doncs que és: espectacular, meravellosa, sublim, genial, brutal,…

A part vaig fer altres excursions per la Vall d’Ordesa i rodalies.

OBSERVACIONS:

-Dificultat: Notable

Excursions més exigents o bé perquè són més llargues o amb major desnivell o amb alguna dificultat concreta.

-Desnivell acumulat: 500m

-Distància total: 17,5 km

-Temps total efectiu: 5:40h

-Altitud máxima: 1.755m

-Punt de sortida / arribada: Praderia d'Ordesa

-Altitud mínima: 1.305m

-Població més propera: Torla

RUTA:

Itinerari de 17,5 km de longitud (anada i tornada) fins a la cascada de la Cua de Cavall, al Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut.

L'itinerari comença a la Praderia d'Ordesa i segueix el sender GR-11 que va remuntant la vall d'Ordesa pel marge N del riu Arazas fins arribar al circ de Soaso, on molt a prop ,es troba el popular salt d'aigua de la Cua de Cavall.

Durant la primera part del recorregut, fins poc abans d'arribar a les Grades de Soaso, avancem per una còmode pista que remunta la vall creuant boscos de pins, fagedes i algun prat.

Des de les Grades de Soaso i fins a la Cua de Cavall (a la capçalera del circ de Soaso), avancem per un camí més estret que remunta la vall tot creuant amplis prats de muntanya. La tornada es realitza pel mateix itinerari.

La ruta fins a la Cua de Cavall pel camí clàssic de la Vall d'Ordesa és una de les excursions més populars i conegudes dels Pirineus.

Aquest itinerari ens permet endinsar-nos a la llarga i espectacular Vall d'Ordesa, que l'any 1997 fou declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO i constitueix un espai natural d'una bellesa excepcional.

Durant el recorregut podrem admirar les espectaculars parets de la vall, excavades per l'erosió d'un antic glaciar, gaudir dels diversos salts d'aigua que fa el riu Arazas: la cascada d'Arripas, la cascada de l'Estrecho, les Grades de Soaso,... i conèixer la gran riquesa natural de la vall. Arrel de la seva popularitat, aquesta ruta acostuma a estar molt concorreguda, sobretot durant els mesos d'estiu.

RECORREGUT:

-Praderia d'Ordesa: 5:40h i 1.305m

Més informació:

-Durada: Dia complet

-Temps total efectiu (sense parades): 5:40h en total: 3:00h des del punt d'inici fins a la Cola de Caballo, punt final del recorregut, i 2:40h de tornada pel mateix itinerari (ara de baixada).

-Desnivell acumulat: 500m

-Dificultat: Notable. Es tracta d'una excursió de senderisme que no presenta cap dificultat tècnica, en tot moment s'avança per pistes i camins senyalitzats i en molt bon estat de conservació. Classifiquem aquesta ruta en el grau de dificultat "Notable" atenent-nos a la seva longitud.

-Època: Primavera, estiu i tardor.

-Material: Res en especial.

Com arribar-hi en cotxe:

Ens dirigim per la carretera N-260a en direcció a Torla (des de Broto, si venim del S, o des de Biescas i Linás de Broto, si venim de l'O).

En una corba pronunciada de la N-260a agafem la carretera A-135, seguint les indicacions de Torla.

Després d'1 km, arribem a l'entrada del poble. A mà dreta hi tenim el Centre de Visitants del Parc Nacional d'Ordesa i Mont Perdut i el seu pàrquing.

Durant l'estiu, Setmana Santa i alguns festius assenyalats és obligatori estacionar el vehicle en aquest pàrquing i agafar el servei d'autobusos del parc per accedir a la Praderia d'Ordesa, punt d'inici de la nostra ruta.

Els autobusos funcionen des de les 7:00h fins a les 20:00h (recomanem que confirmeu el calendari i els horaris prèviament: tel. 974 486 472). Si l'accés amb vehicle propi estigués permès, per la carretera A-135 creuem el poble de Torla en direcció N.

Sortim del poble i després de 3 km arribem al Pont dels Navarresos. Cap al N s'obre la vall de Bujaruelo però nosaltres seguim per la A-135 que gira cap a l'E, creua les portes d'accés al parc nacional i s'enfila cap a la vall d'Ordesa fent vàries llaçades. Després de 5 km, arribem a la Praderia d'Ordesa on hi ha un pàrquing per estacionar els vehicles.