martes, 4 de octubre de 2016

Sant Sadurní d'Heura-Balma o Cova del Nyerro-Puig d'Arques-Cista d'en Abel-Menhir de la Pedra Dreta de Sant Sadurni.

-Quilòmetres= 22,17 km
-Dificultat técnica:   Fàcil
-Temps: 17 hores i 30 minuts

ITINERARI:

Hem deixat els cotxes al aparcament del restaurant de Cal Carreter de Sant Sadurní (després de la ruta esmorzarem aquí), travessem el nucli urbà i caminem per la pista que ens portaria al quatre camins i al mas Sagrera fins trobar una cruïlla a l’esquerra i que seguim, es la pista del camí del Suro Robat.

Passem davant del mas Ribot i mas Romaguera (barri d’ Estrabau), can Palmada i can Pericos, fins a una placeta amb varis camins, nosaltres agafem el de l’esquerra fins a trobar l’entrada al corriol que baixa a la Balma del Nyerro (dreta del camí).

Vista la Balma i fetes les fotos de rigor, tornem a la pista i just al davant, hem de trobar un corriol no gaire definit però que es net (gracies a la feina feta per el Club alpí de Palamós per netejar i fer més accessible aquest corriols).

Aquet puja de valent fins el cim del Puig d’Arques a on es troba la Cista de l’Abel i el Dolmen de Puig d’Arques. Al costat del dolmen hem trobat una roca amb el gravat d’una cassoleta ritual (Cassoleta de Puig d’Arques).

Baixem per l’altra vessant de la muntanya fins arribar altra vegada a la pista del camí del mas Vidal, passem davant de Ca l’Ermità (per ser, aquí el meu gos Black, el petit del grup, es volia cruspir dos galls que estaven tranquil.lament gratant el terra buscant llavors o alguns insectes davant del mas...que valent i quin far de corre darrera el gos ).

Travessem la carretera de Cassa de la Selva, passem al costat de Can Crespí i arribem al Menhir de la Pedra Dreta.

Ara ens toca tornar a Sant Sadurní, passem per darrera de can Mateu de la Creu, quasi a tocar altra vegada la carretera, caminem a tocar can Puigmiquel i arribem a Sant Sadurní just per el restaurant de cal Carreter a on fem un bon esmorzar i donar així per acabada aquesta interesant sortida.
Tinc que dir que des del cim del Puig d’Arques fins la fi de la ruta, amb va quedar bloquejat el GPS i per penjar la ruta des de aquest punt l’he fet manualment.

El temps empleat per ferla va ser de dos hores i la distancia +/- de 11km.

FEM CULTURA:
1. Sant Sadurní de l'Heura és un poble del Baix Empordà que des del 1973 forma part del municipi de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura. És el més extens de la comarca amb una superfície de prop de 40 quilòmetres quadrats. El 2009 tenia 209 habitants.

La documentació medieval s'hi refereix amb el nom de Sant Sadurní de Saldet o de Salzet. El nucli històric es troba al peu de les Gavarres, una de les principals fonts de riquesa dels seus habitants al llarg dels segles. De l'antic castell no se n'ha preservat res, tot i que és probable que el campanar vell (una torre romànica quadrada) de l'església formés part de les seves defenses si atenem a les seves característiques de fermesa constructiva que ultrapassa la seva funció de cloquer.