domingo, 14 de mayo de 2017

Illa de Mallorca: Puig de Randa, recorrent els tres monestirs.

Distància: 8,8km
Temps: 4h 7min
Alçada màxima: 541m
Alçada mínima: 263m
Desnivell total: 900 m
Circular: si
Dificultat: Fàcil

DESCRIPCIÓ:

El Puig de Randa, de 543m d'altura, es troba situat en el terme municipal d'Algaida, en el seu cim es troba el santuari de Cura i un restaurant, des del seu cim podem observar gran part del Pla, prop de 36 poblacions diferents. El seu cim és molt característica i la distingim a gran distància per un radar de forma esfèrica.

A la bonica ruta d'avui visitarem tres santuaris: el santuari de Cura, l'ermita de Sant Honorat, i el santuari de la nostra senyora de Gràcia, així com un lloc especial, l'Ermita de Ramon Llull, una cova on el beat es va retirar per dedicar-se a la meditació i contemplació, i on expliquen se li va aparèixer el Senyor.

El santuari de Cura ocupa el lloc on diu la tradició que el beat Ramon Llull es va retirar i va rebre la il·luminació.

La tradició afirma que l'origen del santuari és l'altar marià que Ramon Llull va fer construir a 1275 que va donar primera forma al santuari de la Mare de Déu de Randa (després anomenat de Cura). Sembla que en una cel·la adjunta el doctor il·luminat va fundar el que després seria l'Escola de Randa.

La primera referència segura de l'existència d'ermitans per aquests llocs la trobem quan el bisbe Lluís de Prades l'any 1394 relata l'existència d'homes retirats en aquest lloc des d'algunes dècades. D'aquests moments s'han datat més d'una vintena de coves.

El santuari va prendre importància a partir del segle XVI cridant ja de Cura. La decadència va arribar al segle XIX i no va ser restaurat fins a les actuacions del bisbe Campins i l'arribada dels franciscans a 1913 (es va instal·lar el noviciat provincial dels terciaris regulars). L'any 1955 la imatge va ser coronada pontificalmente.

L'ermita de Sant Honorat és una petita església dedicada al patró d'Algaida, Sant Honorat, que celebra la seva festa el dia 16 de gener.

El Santuari de Nostra Senyora de Gràcia està situat sota la balma de la Penya Falconera del Puig de Randa. Té el seu origen a la cova de s'Aresta, on a mitjan SXV van viure dos monjos franciscans que van acabar convertint-la en ermita, a finals del SXV es va fundar al Santuari de Nostra Senyora de Gràcia amb una església gòtica, a mitjan SXVIII es va substituir per una altra d'estil neoclàssic que es va acabar en 1819. Està construïda amb pedra de la muntanya i amb marès de Galdent.

La nostra excursió comença al poble de Randa, concretament al pàrquing públic que trobem davant de l'església.

ITINERARI:

Sortim del pàrquing cap a la dreta per la carretera direcció SE.

Travessem un carrer empedrat ben bonica, amb una font d'aigua no potable i unes antigues piques per rentar la roba.

Arribem a una creu on acaba l'empedrat, girem a la dreta seguint la carretera.

A prop de 300m des que vam sortir del pàrquing veiem un desviament a la nostra dreta pel qual podem caminar per evitar durant un tram la carretera.

El seguim a la dreta i després a l'esquerra, i ens deixa en un sender que seguim en direcció SE, que discorre proper a la carretera.

Després d'uns centenars de metres el sender s'obre i tenim unes precioses vistes del nostre entorn, ben verd, a la nostra esquerra mentre ascendim vam començar a distingir l'esfera del radar que presideix el Puig de Randa.

El sender ens condueix sense pèrdua a l'entrada del primer santuari d'avui, el Santuari de Gràcia.

Creuem l'arc i seguim la carretera a la nostra esquerra, des d'aquí tenim unes bones vistes de gran part del Pla de Mallorca.

Vam visitar la bonica església.

Tornem per les nostres passes fins a l'arc d'entrada al santuari i girem a la dreta per un camí de ferradura.

Seguim les fites, que ens condueixen a una paret que hem de seguir en ascens.

Fins a arribar a l'Ermita de Sant Honorat, concretament al Racó de l'Ermità Biel, un mirador amb taula on podem berenar amb unes meravelloses vistes.

Vam pujar les escales i vam visitar la petita ermita.

Sortim del santuari per un camí direcció nord que ens porta fins a la carretera, que seguirem en ascens a prop de 500m, l'abandonem seguint un camí fitado en un pronunciat revolt a la dreta de la carretera.

Seguim aquest camí que ens porta de nou a la carretera, que hem de creuar i ascendir per la seva marge dret.

Seguim aquest nou caminet i creuem una altra vegada la carretera, en direcció a la bola de radar que ja distingim amb claredat.

Arribem al radar, i seguim la carretera fins a uns 50m abans d'arribar a l'entrada del monestir de Cura, girem a la nostra esquerra en descens per un camí asfaltat.

Arribem a una barrera tancada, prenem un sender a l'esquerra.

Que ens porta a una barrera oberta, després d'ella es troba l'Ermita i cova de Ramon Llull, un lloc espiritual meravellós.

Després d'admirar l'Ermita tornem fins a l'entrada del monestir de Cura, el nostre últim objectiu d'avui.

És molt gran, té grans patis amb precioses vistes i un restaurant.

Recorrem la bonica església, que té una botiga al costat, i una curiosa escultura.

Després de recórrer tot el monestir, per donar per finalitzada aquesta meravellosa excursió cultural d'avui només hem de desfer el camí recorregut de nou fins als nostres vehicles.