MONESTIR DE SANTA MARIA DE RIPOLL I MUSEU ETNOGRÀFIC DE RIPOLL.
MONESTIR DE SANTA MARIA DE RIPOLL
El monestir de Santa Maria de Ripoll és un edifici conegut
com a monestir benedictí que es troba situat a la localitat de Ripoll,
Catalunya. El monestir, fundat cap a l'any 880 pel comte Guifré el Pilós-
segurament sobre un de l'època visigòtica (589) destruït pels àrabs-,[1] va
esdevenir lloc d'enterrament dels comtes de Barcelona i Besalú i un centre
cultural de scriptorium molt important de la Catalunya medieval, amb una
projecció a l'alçada d'altres abadies europees d'aquest període com
Saint-Denis, Fleury o Montecassino.[2] Va ser declarat Bé Cultural d'Interès
Nacional l'any 1931.
L'edifici va passar per diverses ampliacions,
reformes i reconstruccions degudes a falta d'espai, incendis, pillatges i
finalment profanacions de tombes durant la guerra civil espanyola,[3] per la
qual cosa del gran conjunt monàstic només resten la basílica i el claustre
reconstruïts i l'edifici adossat al claustre, antic habitatge del vicari i en
l'actualitat seu de l'ajuntament de la vila.[4]
Al segle XII es va realitzar una nova portalada
en forma d'arc de triomf i que és tinguda com una gran obra de l'escultura
romànica monumental a Catalunya, amb la imatge central superior de la Maiestas
Domini, l'apostolat i escenes de l'Antic Testament.[5]
Fundació
El repoblament i recuperació de territoris així
com una nova organització social va influir amb notabilitat en la construcció
religiosa dels segles VIII fins al X. El canvi litúrgic que va substituir el
visigòtic a l'arquebisbat de Narbona a mitjan segle IX, també va afectar les
institucions religioses catalanes, on els principals agents difusors d'aquesta
nova litúrgia van ser els monestirs de la regla de sant Benet.[6]
El fundador del nou monestir ubicat a Ripoll
seria Guifré el Pilós; (c. 840-897), fill de Sunifred I d'Urgell. Guifré fou
comte d'Urgell, de la Cerdanya i de Conflent (870-897),[7] de Barcelona i
Girona (878-897) i d'Osona (886-897 de facto), encara que de iure ho era des
del 878. Guifré pertanyia a un llinatge hispanogot dels entorns de Prades, al
comtat de Conflent. El seu govern va coincidir amb un període de crisi que va
portar a la fragmentació de l'Imperi carolingi en comtats. Guifré va ser
l'últim comte de Barcelona designat per la monarquia franca i el primer que va
llegar els seus estats als seus fills. Així, es va crear la base patrimonial
del Casal de Barcelona. Una de les seves accions més rellevants va ser la
repoblació de la plana de Vic (878-881), una extensa «terra de ningú» situada
entre els dominis carolingis i els musulmans, que posteriorment es convertiria
en el comtat d'Osona, gràcies a la seva acció restauradora.[8]
Guifré va fundar el monestir de Ripoll l'any 880
-alguns autors donen la data de 879,[9][10] i d'altres l'any 874-,[1] i el de
Sant Joan de les Abadesses el 885, dotats no sols de terres també de drets
públics i privilegis jurídics. Així, Ripoll hi va rebre els beneficis dels
serveis reials deguts pels habitants d'Estiula i Ordina, de les pesqueries del
Ter i del Freser, com també un terç del teloneu del mercat. A més, el monestir
fou declarat exempt de la jurisdicció dels tribunals comtals en matèria
d'homicidis, raptes i d'altres delictes, i als monjos els fou reconegut el dret
d'escollir lliurement el seu abat segons la regla de sant Benet.[11]
Al vessant eclesiàstic, va fer falta integrar la
xarxa de parròquies, erigides sovint pels mateixos colons, dintre de la
jerarquia episcopal. Com a conseqüència de la seva proximitat geogràfica, les
parròquies del Berguedà i les de Vall de Lord van ser incloses dintre de la
diòcesi d'Urgell. Ara bé, a l'àrea central va caldre restaurar el bisbat
d'Osona (Ausona), ciutat destruïda per la invasió musulmana del segle VIII.
Guifré el Pilós va aconseguir de l'arquebisbe de Narbona, metropolità dels
bisbats sud-pirinencs, el restabliment de la diòcesi i la consagració com a
bisbe l'any 886 de l'arxipreste Gotmar.[12]
La primera consagració de l'església del
monestir de Ripoll hi va tenir lloc el 20 d'abril de 888 i es va dedicar
l'església a l'advocació de Santa Maria. En el document consta que va ser
fundada i edificada «Per voluntat del comte Guifré i de la seva esposa
Guinedilda». En aquest mateix acte l'església va ser lliurada a l'abat Daguí i
als monjos de la regla benedictina.[13][14]
Guifré va deixar el seu fill Radulf a càrrec del
monestir i del seu abat Daguí, perquè fos criat i educat segons les normes
monàstiques. A la mort dels seus pares, Radulf va emprar les seves possessions
com a dot per al seu matrimoni i va ser anys més tard abat de Ripoll i bisbe
d'Urgell cap a 914.[14] El comte Guifré va morir en la lluita contra l'Islam
l'11 d'agost de 897, durant la ràtzia islàmica del 897.[15] Les seves despulles
romanen al monestir de Santa Maria de Ripoll.
Ampliacions
Just dos anys més tard, l'any 890,[16] el mateix
bisbe Gotmar de Vic va consagrar l'església de sant Pere situada a prop del
monestir. Aquest temple complia la funció d'església per al culte dels
feligresos, mentre que la del monestir era d'ús privat de la comunitat de
monjos.[17]
Gràcies a les donacions i testaments rebuts, el
monestir havia crescut sobre manera i va ser necessari ampliar l'església. Així
l'any 935 es va procedir a una nova consagració per part del bisbe Jordi de Vic
quan l'abat era Énnec. En temps de l'abat Arnulf es va tornar a reedificar tant
l'edifici com el claustre. Arnulf també va ordenar la realització d'una muralla
prop del monestir i va començar les obres d'una nova basílica. L'any 951 Arnulf
es va traslladar a Roma per demanar una butlla al papa, en què es garantís les
possessions de les propietats del monestir. D'aquesta manera aconseguia
desfer-se de la tutela dels comtes, ja que els monestirs passaven a dependre
directament de Roma, amb el que es deslliuraven de pagar o de donar la part
dels seus béns a certs comtes que així ho demanaven.[18] Les obres van ser
acabades pel seu successor, l'abat Guidiscle l'any 977, quan el temple va
tornar a ésser consagrat pel bisbe de Girona Miró Bonfill.[17]
Quan l'Abat Oliba comptava 31 anys, l'agost de
1002, va renunciar als comtats que havia rebut del patrimoni familiar, cedint
el comtat de Ripoll al seu germà Bernat Tallaferro i el de Berga a Guifré II de
Cerdanya, i ingressà a l'orde benedictí al monestir de Ripoll. L'any 1008,
després de la mort de l'abat Seniofré, Oliba fou escollit abat. Va dedicar molt
dels seus esforços a defensar els béns i drets de les esglésies a càrrec seu
dels atacs senyorials. L'any 1011 tingué audiència al Vaticà i obtingué del
papa Sergi IV un seguit de butlles per als seus monestirs. Com a constructor
d'edificis religiosos, va ser un dels impulsors de l'estil romànic llombard,
entre les seves construccions es troba la catedral de Vic, i les ampliacions
fetes als monestirs de Ripoll i de Sant Miquel de Cuixà.[19] La planta de
l'església de Ripoll que l'acta de consagració de l'any 977 apareix amb cinc
altars, el que fa suposar que podia tenir cinc absis, a la consagració
efectuada per l'abat Oliba el 1032 la capçalera refeta totalment constava de
set absis.[20]
Declivi
A partir de l'any 1070 el monestir va passar a dependre
de l'abadia de Sant Víctor de Marsella, dependència que va durar fins a l'any
1169. La ruptura es va produir per un conflicte al nomenament de l'abat. Ramon
Berenguer IV va haver d'intercedir davant del papa a favor dels monjos, malgrat
les reclamacions des de Marsella. Santa Maria de Ripoll va ser un del primers
cenobis que van entrar a la Congregació Claustral Tarraconense. Aquesta època
va estar plena de conflictes entre els bisbes de Vic i els abats per problemes
d'administració i jurisdicció.
Ripoll va continuar sent el principal centre
religiós de Catalunya fins al segle XIV, en el qual inicia un lent declivi que
comença amb una disminució d'ingressos degut a la mortalitat causada per la
Pesta Negra del 1348, amb la pèrdua del control sobre el monestir de Montserrat
l'any 1402. El 2 de febrer de 1428, un fort terratrèmol va assolar la comarca
del Ripollès. El sisme, d'intensitat IX a l'escala de Mercalli va ser un dels
més intensos soferts a la història de Catalunya, va destruir completament un dels
campanars del monestir i va deixar la resta de l'edifici molt afectat. Les
parts deteriorades es van reconstruir seguint un estil gòtic amb elevats
costos.
Al segle XVI hi havia –per part d'alguns monjos–
una forta oposició a les reformes del concili de Trento. Alguns d'aquests van
ser desterrats a monestirs de l'Aragó, i els abats van ser escollits pel rei.
Al segle XVII la vida interna al monestir era d'anarquia i insurbordinació, a
més a més el segle es va acabar amb les invasions franceses,[21] al segle XVIII
va ser el començament d'una gran decaiguda de la qual el monestir ja no es va
recuperar.[22]
Atac i destrucció de l'Abadia
El 1833 va esclatar la Primera Guerra Carlina;
els principals focus de la revolta carlina es bastiren al País Basc i al Maestrat
(País Valencià), mentre a Catalunya diverses partides carlines clamaven a la
insurrecció contra el govern de Madrid. Davant la necessitat de tropes per
reprimir la rebel•lió el capità general de Catalunya Manuel de Llauder i de
Camín entregà armes a la «Milicia Urbana» i amb elements radicals de Barcelona
organitzà un cos franc de voluntaris anomenat «Tiradores de Isabel II»,[23] amb
els quals sortí a la muntanya per acabar amb el carlisme. Un dels oficials que
comandava aquella turba del «batallón de voluntarios» era el jove cadet Joan
Prim i Prats.[24]
La duríssima repressió que s'estengué per les
comarques interiors de Catalunya li valgué al capità general Llauder que a
Madrid el nomenessin ministre de la Guerra. Dimitit pocs mesos després, retornà
a Catalunya disposat a acabar definitivament amb les partides carlines de Ros
d'Eroles, de Benet Tristany, d'en Ne, d'en Boquica i del Llarg de Copons. El 7
d'abril de 1835 el governador de Vic ordenà a la «Milicia Urbana» atacar a una
partida carlina, però la milícia fou durament derrotada a Sant Sadurní de
Sovelles, en el camí de Berga a Ripoll. El juny del 1835 el comandant del
«Batallón de Tiradores de Isabel II» José Rodriguez ordenà ocupar Ripoll amb
600 homes i destinà al subtinent Joan Prim a combatre les partides carlines
d'en Cames crues i del Garbat de Guissona a la zona de Viladrau.[25] El 25 de
juliol del 1835 el govern de Juan Álvarez Mendizábal promulgà reial decret que
ordenava la supressió de tots els convents de menys de 12 monjos i l'expropiació
dels seus béns per pagar el deute públic del govern espanyol, mentre a
Barcelona després d'una cursa de toros[26] els elements més fanàtics i
anticatòlics proclamaren la revolució i encapçalaren la bullanga que cremà
diversos monestirs de la ciutat.
Arribaren a Ripoll les notícies del moviment
revolucionari i dels saquejos dels convents del 25 de juliol de 1835.[27] Els
homes del destacament dels «Tiradores de Isabel II» frisaven per unir-se al
moviment revolucionari de Barcelona, d'on procedien la majoria,[28] però alerat
d'això, el comandant Tomás Metzquez els envià cap a Berga amb la promesa que
després podrien anar cap a Barcelona. El 6 d'agost del 1835 el capità general
Manuel Llauder sortí de Vic i fou notificat del «estado de indisciplina y conmoción
en que se hallaba el batallón dé tiradores de Isabel II que guarnecía á
Ripoll».[29] Arribats els «Tiradores» a Berga, el governador de la ciutat els
ordenà anar a combatre a Alpens contra els carlins,[27] en lloc de permetre'ls
unir-se a la bullanga revolucionària de Barcelona; rebutjaren les ordres i
frustats per no poder participar en els saquejos de Barcelona retornaren a
Ripoll.[27]
El matí del diumenge 9 d'agost del 1835[27]
l'exaltat destacament de «Tiradores» entrava a la vila sota crits revolucionaris
i exhortant a la crema del monestir; els monjos es temeren el pitjor i
començaren a preparar-se per si calia defensar el monestir, sent recolzats pels
ripollesos i àdhuc, per la «Milicia Urbana» de Ripoll.[30] Embriagats després
de dinar, els «Tiradores» sortiren a patrullar per la vila, i a les dues de la
tarda, en sentir com el campanar tocava a vespres, s'alçà el crit: «los
facciosos escalan el monasterio!».[30] Seguiren l'assalt a les dependències del
monestir, on els «Tiradores» assassinaren dos monjos, Joan de Ros i Manuel de
Llisach,[31] i capturaren al domer Ignasi Brusi, que fou salvat per la
interposició d'un membre de la «Milicia Urbana».[32] Malgrat això, els
«Tiradores» es lliuraren al saqueig del temple, estassaren les santes imatges
dels altars, esmicolaren l'estàtua de Sant Benet, destrossaren l'orgue,
esquinçaren les pintures i robaren els calzes sacres, els llantons i els
canelobres; enmig de la destrucció els objectes de plata i d'or foren
destriats, mentre la resta, ignorants del seu valor, fou amuntegada en
piles.[32]
Els «Tiradores de Isabel II» es fixaren després
en la solitària urna de fusta del comte Ramon Berenguer IV «el Sant»;[33]
s'amuntegaren sobre ella, la profanaren, en tragueren el cadàver momificat, i
mentre la turba laica insultava, trepitjava i escopia sobre les restes mortals
del comte de Barcelona,[33] el cabdills el sotmeteren a judici popular. Se li
imputaren els crims d'haver expulsat el jou sarraí de Catalunya i de propagar
la fe catòlica. Fou trobat culpable dels crims i condemnat a la foguera.[33]
Encengueren les teies i al crit de «visca la llibertat!» calaren foc als altars
i als objectes sagrats que havien menyspreat, llençant a les flames el cadàver
momificat de Ramon Berenguer IV.[33]
La resta de «Tiradores» rebentaren els
mil•lenaris sarcòfags dels antics abats del monestir, abocaren per terra les
seves restes mortals, i també les llençaren a la foguera. Veient el desastre,
alguns vilatans de Ripoll s'arriscaren a salvar allò que varen poder;[34] d'entre
aquests es destacà el jove metge Eudald Raguer, que amb l'ajut d'altres
pogueren salvar les restes de Ramon Berenguer III i d'altres antics prohoms del
monestir. Ja entrada la nit, el fum asfixiant i les flames feren que la turba
laica sortís de l'església; però quan semblava que ja havien satisfet les seves
ànsies de saqueig i destrucció, havent lliurat a les flames l'abadia catòlica
fundada mils anys enrere per Guifré el Pilós, s'alçà d'entre ells un nou crit:
«al archivo! al archivo! a quemar el archivo!».[35] La biblioteca de Santa
Maria de Ripoll, bressol de Catalunya, receptacle d'un mil•lenni d'història,
custodi de centenars de cròniques, manuscrits, còdexs i homilies catalanes que
dataven dels temps de l'Abat Oliba, fou brutalment incendiada mentre es
cridaven proclames progressistes i càntics revolucionaris. Fruït de l'atzar, se
salvà de la crema el un document del fons de Ripoll: el Cançoner de Ripoll, un
recull de vint composicions de tema eròtic datats del segle XII que en el
moment de la crema estava custodiat a Barcelona.[36]
Abandonament
Incendiat i arrasat, el decret de
l'exclaustració de 1835 obligà a l'arxiver Fra Roc d'Olzinelles i la resta de
monjos a abandonar el monestir. Amb el temps, l'edifici a poc a poc es va anar
esfondrant: el 1847 va desaparèixer una part del claustre; i el 1856 la torre
del palau abacial. A més, el palau abacial i d'altres edificis monacals van ser
considerats com pedrera i les seves pedres van ser venudes a particulars.
Restauracions
El gust neoclàssic s'introdueix en les reformes
realitzades l'any 1830. L'església es redueix a tres naus i es recobreix tot
l'interior amb motllures i ornaments de guix que cobreixen la pedra original.
L'arquitecte Josep Moretó i Codina va intervenir a l'estructura de l'església i
la va transformar en un temple de tres naus.[37][38]
Impulsada per l'erudit i metge ripollès Eudald
Raguer, la Comissió de Monuments de la província de Girona va fer les primeres
gestions per realitzar la restauració del monument. Es funda la Comissió per a
la Restauració de Ripoll, dos anys més tard s'inicia una tímida campanya per
part de voluntaris que comencen a consolidar els murs de l'església i del
claustre, la comissió està formada entre d'altres per Manuel Milà i Fontanals,
Claudi de Lorenzale, Francesc de Paula Villar i Lozano i Elies Rogent.[21]
Van ser presentats dos projectes per a la seva
restauració, un per l'arquitecte Martí Sureda per encàrrec de la Comissió de
Monuments de Girona i l'altre per Elies Rogent demanat per la Reial Acadèmia
Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. Les obres començaren el 1863[39] gràcies
al bisbe de Vic Josep Morgades, qui va iniciar la reconstrucció del cenobi,
escollint el projecte de Rogent, que fou finançat en gran part per les
aportacions particulars dels feligresos.[38]
L'1 de juliol del 1893 es consagrà de nou la
basílica,[4] i la tarda d'aquell mateix dia es féu la translació processional
de les restes del antics comtes de Barcelona i del abats del monestir de Santa
Maria de Ripoll que s'havien pogut salvar de la destrucció.
No es pogué procedir així amb el comte Ramon
Berenguer IV, perquè les seves despulles mortals havien desaparegut per sempre
durant l'atac i el saqueig del 1835. Davant d'aquest fet, els cavallers
catalans del capítol de Barcelona de l'Orde de Sant Sepulcre acordaren pagar un
cenotafi (monument commemoratiu) per «honorar la memòria del comte de Barcelona
i recordar a les generacions venideres les virtuts que al comte li meresqueren
l'apel•latiu de Sant»[40] i també acordaren que es consignés una làpida
recordant la Cessió de les Ordes militars per la qual les «ordes militars del
Sant Sepulcre, de l'Hospital i del Temple cediren el dret que els pertanyia a
posseir el regne d'Aragó en virtut del testament d'Alfons I el Bataller, al
comte de Barcelona Ramon Berenguer IV».[41]
La restauració va canviar notablement l'aspecte
original de l'edifici, ja que l'arquitecte Elies Rogent va afegir alguns
elements inexistents en l'original com un cimbori o una sèrie de columnes que
serveixen de separació de les naus laterals. La reconstrucció va ser limitada
al temple i el claustre. La resta d'edificis monàstics mig destruïts, va ser
acabats de demolir.[4]
Actualitat
Actualment Santa Maria de Ripoll actua com una
de les atraccions turístiques més importants de la comarca. El monument es pot
visitar i s'ha habilitat un centre d'interpretació i una exposició permanent
sobre l'Scriptorium, on s'explica el passat cultural de la població i la
importància que el monestir de Santa Maria va tenir.[42] El monument és encara
motiu de diversos estudis i recerques.
Arquitectura
L'edifici que es pot veure actualment és el
fruit de la reconstrucció que es va fer al segle XIX basant-se en l'obra dels
principals abats de Ripoll: l'abat Arnulf i més tard l'abat Oliba (que la va
construir). Arnulf va ordenar construir una església de cinc naus amb cinc
absis, acabada amb voltes de canó, l'absis central, albergava l'altar dedicat a
Santa Maria i en els menors, els altars de Sant Salvador, la Santa Creu, Sant
Miquel Arcàngel i Sant Ponç. Oliba va ampliar a set els absis, el major dedicat
a Santa Maria i els menors es van dedicar altars a la Santa Creu, Sant
Salvador, Sant Ponç, Sant Rafael, Sant Nicolau i Sant Jordi.
L'estat actual del conjunt es deu a la
reconstrucció radical de l'arquitecte Elies Rogent, que realitzà una
restauració unitària i perfectament acabada, però que dificulta la lectura
arquitectònica de l'edifici anterior. Sobre aquesta intervenció s'han escrit
diverses hipòtesis tant a favor com en contra.[4][43]
Església
L'església té unes dimensions de 60 metres de
longitud per 40 metres d'amplada. Presenta cinc naus, la central amb volta de
canó i separada de las laterals per grosses columnes quadrangulars, set absis,
creuer als extrems del qual hi ha al costat nord la tomba de Guifré el Pilós
-instal•lada el 1982- i al costat contrari la de Ramon Berenguer III, el
transsepte està coronat por un cimbori efectuat com una còpia del que té el
monestir de Sant Jaume de Frontanyà.[37]
La nau té set trams que s'amplien al peus de
l'edifici formant dues capelles de planta quadrada de l'amplada de les dues
naus laterals, que són la base de les dues torres-campanars. Les naus dobles
laterals són dividides per columnes i pilars restangulars i a sobre dels arcs
que formen aquestes columnes hi ha un fris d'arcuacions llombardes.[44]
Il•luminació
La il•luminació natural de l'església s'obté a
través d'una sèrie de finestrals d'esqueixada simple que es troben a tots dos
murs longitudinals de l'edifici. A les façanes de les naus laterals també n'hi
ha algunes obertures i sobre la façana principal n'hi ha un gran finestral que
fa llum a la nau central. A la capçalera es troba a l'absis major tres
finestres d'esqueixada simple i a les absidioles una més petita de doble
esqueixada.[45]
Cripta
A l'excavació arqueològica realitzada a mitjan
segle XX, es va descobrir una necròpoli amb unes quaranta tombes, algunes
d'elles amb restes de ceràmica romana. Es troba situada entre el creuer i el
braç sud del transsepte de l'església.[46]
Les excavacions, van ser fetes, encara
que sense èxit, per tal de trobar una cripta romànica de la que es tenia
notícies per antics historiadors i que la situaven sota el presbiteri.
El pare Narciso Camós, a la seva obra Jardín de María de l'any 1658, es
refereix a la cripta com:....una cova que hi ha a la paret del
presbiteri, sota un altar, la qual s'anomena «Cueva de Nuestra Señora».
Josep Pellicer i Pagès a les seves obres sobre el monestir es va referir
a la cripta explicant que l'abat Pedro Sancho (1623-1627) va organitzar
el presbiteri i l'altar major i va passar a prescindir de la cripta que
va deixar inservible i cegada i especialment l'explicació que va donar
el director del Museu Episcopal de Vic, Eduard Junyent:
« Donada la
importància que el Bisbe Oliba atribuïa al culte de les relíquies dels
Sants i l'interès que tenia en resoldre llur col•locació i emplaçament
segons la qual els cossos sants anaven col•locats en criptes
relacionades amb l'altar superior i principal del temple; donada també
la importància que el mateix Oliba atribuí a la seva gran obra
constructiva de la Basílica del Monestir de Ripoll, mitjançant
l'expressió d'un transsepte amb set absis i un d'ells principal, encarat
amb la nau major, transsepte sobreaixecat precisament per raó de
contenir una cripta; totes les raons admeten a concloure que aixis com a
la Catedral de Vic i també al Monestir de Cuixà -obres d'Oliba- el pern
central de tota la raó litúrgica va ésser una cripta, aixis també havia
d'ésser a Ripoll.[47]
»
A començaments del segle XXI, s'ha
aconseguit trobar la cripta sota l'altar, a la qual s'abaixa a través
d'una escala a una sala de planta rectangular amb volta de canó
rebaixada que en els seus murs laterals té un banc corregut de pedra,
aquesta sala conserva l'enllosat original. La mencionada cripta es
condicionarà per poder ser visitada.[48]
Portalada
La portada en
forma d'arc triomfal va ser construïda a mitjans del segle XII i és
d'un metre de grossor. Està composta per una sèrie de blocs de pedra
adossats a la paret de l'església. Va quedar molt deteriorada amb els
incendis ocorreguts després de l'exclaustració de 1835. No obstant això,
és una bella peça representativa de l'art romànic català. A pesar de la
complexitat d'imatges que componen el conjunt, la representació de les
mateixes és d'una notable senzillesa.[49]
La part frontal està
coberta per un relleu realitzat a mitjan segle XII. Està dividit en set
franges horitzontals. En el centre es troba un pantocràtor i al seu al
voltant es poden veure els símbols dels quatre evangelistes i de
vint-i-quatre ancians de l'Apocalipsi. En aquesta part encara es
conserven restes de policromia. A la banda dreta del espectador
s'observen escenes del llibre de l'Èxode. La banda esquerra presenta un
cicle inspirat en el primer llibre dels Reis. A la part inferior es
poden apreciar diversos animals mítics així com la representació dels
set pecats capitals. La portada està flanquejada per dues estàtues,
pràcticament destruïdes, dedicades a sant Pere i sant Pau. Al voltant
d'elles es mostren diverses escenes de la vida dels apòstols. Completa
el conjunt una representació dels dotze mesos de l'any.[50] Sobre i
enfront la portalada l'abat Vilaguerut (1280-1310) va manar construir un
porxo d'estil gòtic de cinc arcs sostinguts per columnes,[51] que el
1973 van ser tancats amb vidres per a una millor conservació de la
portalada.
A finals de 2011 es va fer pública la intenció
l'Ajuntament de Ripoll de proposar la declaració del Pòrtic com a
Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.[52]
Reconstrucció en 3 dimensions
El 2008 es va procedir a fer una reproducció informàtica en 3
dimensions. La reproducció virtual de la portalada de Ripoll fou un
projecte innovador, pioner a escala mundial, que va utilitzar les
tecnologies més avançades per a la reproducció en tres dimensions de
conjunts arquitectònics. «Hem fet una còpia digital exacte i
tridimensional de la portada tal com és en aquest moment, amb una
precisió mil•limètrica», explicà Pere Brunet, catedràtic d'Informàtica
de la UPC i director del projecte, que es va realitzar gràcies a la
col•laboració entre el MNAC i el Departament de Llenguatges i Sistemes
informàtics de la Universitat Politècnica de Catalunya, així com el
Consiglio Nazionale delle Ricerche de Pisa. Després d'un completíssim
escaneig de la portada, les dades d'alta resolució es van processar per
generar un model informàtic especialment dissenyat per a l'ocasió. A
Barcelona i Pisa, un equip de 10 investigadors van participar en aquest
projecte, en el qual es van utilitzar algoritmes informàtics molt
sofisticats per poder interaccionar amb tota la informació des d'un únic
ordinador.[53]
Torres
Flanquegen la façana dues torres
campanars. La torre del costat esquerre està formada per dos pisos amb
finestres d'arc de mig punt i teulada a 4 vessants. El campanar de la
part dreta és de planta quadrada i de cinc pisos, presenta arcuacions
cegues de tipus llombard i dues finestres a cada cara, les dels dos
últims pisos són geminades. Aquesta torre es troba coronada per
merlets.[37]
El claustre consta de quatre galeries de dos pisos amb
arcuacions motllurades de fulles d'acant sostingudes per dobles
columnes, si bé als angles hi ha pilars massissos. La construcció del
primer pis es va iniciar entre el 1170 i el 1180, encara que no es va
acabar fins principis del segle XVI. El pis superior es va edificar
entre els segles XV i XVI. Està format, en cada costat, per tretze arcs
semicirculars amb capitells inspirats a l'estil corinti. Els capitells
gòtics del pis inferior van ser fets pels escultors Pere Gregori de
Perpinyà i Jordi de Déu de Barcelona al voltant de 1390 i la darrera
galeria va ser realitzada el 1401 pel mestre Pere Mieres de Girona.[54]
Es té notícia de la renovació del claustre al segle XII, encara que no
se sap si l'anterior era el de l'abat Arnulf o era un altre posterior i
si tenia les quatre galeries porticades construïdes. A l'obra realitzada
al segle XII solament es va acabar la galeria septentrional situada al
costat del mur de l'església. L'edificació va quedar aturada fins al
segle XIV quan el nou projecte incloïa a més a més de les tres galeries
inferiors la col•locació d'un altre pis superior amb arcades. A causa de
la llarga durada d'aquestes obres i al terratrèmol de 1428 que va
obligar a realitzar la restauració de la coberta i dels campanars, el
claustre no es va finalitzar fins principis del segle XVI.[55]
Com
va succeir al claustre de la catedral d'Elna, la continuació de les
obres a l'època gòtica es va realitzar tractant que hi hagués una unitat
amb la galeria romànica ja construïda, els arcs són de mig punt i es
van mantenir les proporcions i les parelles de columnes, també a
l'escultura dels capitells es va imitar la decoració en alguns
d'ells.[50]
La vinculació escultòrica romànica es realitza amb els
tallers del Rosselló i amb el grup que va treballar en la catedral de
Vic amb influència a altres edificis pròxims i també a la mateixa
portalada de Ripoll, tanmateix els capitells segueixen la tradició dels
claustres francesos del Rosselló amb escasses escenes d'històries als
capitells. Alguns dels capitells amb figures de la primera galeria es
creu van poder ser fets pel mateix o part del grup que va treballar
anteriorment en la portalada. Es pot datar cap al 1180 gràcies al retrat
de l'abat Ramon de Berga que es troba al pilar nord-oriental,
identificat per una inscripció gravada a la imposta superior.[56]
A
les galeries es troben exposats una sèrie de capitells, tallats amb
fulles d'acant, corresponents a les columnes de les naus laterals de la
basílica consagrada per l'abat Oliba el 1032, dos d'ells van ser tornats
a utilitzar al monument del comte Ramon Berenguer III situat en el
creuer del temple. Aquests capitells són semblants als catalogats de la
mateixa època de la cripta de la catedral de Vic i del monestir de Sant
Miquel de Cuixà.[57][58]
El claustre va ser restaurat entre el 2010 i
el 2011, quan es va realitzar un procés de neteja i recuperació de
murs, capitell i columnes, que va posar al descobert restes
preromàniques de murs, de l'antiga edificació de l'abat Oliba, en ésser
retirats els revocats de ciment del segle XIX. Una altra descoberta va
ser les restes d'una imatge de la Mare de Déu d'època romànica i
realitzada amb guix.[59]
Scriptorium
Manuscrit de Ripoll 106
fol.82r. Mapa de la Península Ibérica. Amb l'esment d'algunes de les
ciutats episcopals costaneras: Narbona, Impurias, Ierunda, Barchinona,
Terrachona, Cartago, Gadis, Bracaram y Vrigancia civitas. Arxiu de la
Corona d'Aragó
Santa Maria de Ripoll va ser un important centre
cultural, parcialment gràcies a la seva col•lecció de manuscrits. L'any
925 consta que el monestir va rebre, entre altres béns, una dotació de
llibres per part del comte Sunyer I i la seva esposa Riquilda de Tolosa.
Durant l'època de l'abat Arnulf es van realitzar nombroses còpies, la
majoria de les quals eren traduccions d'obres àrabs de tractats de
matemàtiques o astronomia. Aquestes relacions amb la cultura àrab es van
consolidar durant el regnat d'Al-Hakam II al qual van visitar a Còrdova
ambaixades de dignataris palatins i religiosos procedents de Barcelona.
Segurament d'allà procedien alguns dels manuscrits dels que es van
valdre a Ripoll.[60] L'any 979 disposava de 69 volums, el 1008 ja eren
121, que es van convertir en 246 a la mort de l'abat Oliba el 1046.[61]
La majoria d'aquests manuscrits es copiaven i es reproduïen en el propi
scriptorium.[62]
L'abat Oliba va ser un dels grans impulsors de
l'engrandiment de la biblioteca del monestir, amb l'adquisició de 71
nous manuscrits i va potenciar nous treballs realitzats en el propi
cenobi, als quals per evitar que fossin robats va penar amb el càstig de
l'excomunió a qui ho fes.[63]
Els Cronicons Rivipullensis són un
conjunt de cronicons l'inici dels quals es fixa poc temps després de la
quarta dedicació de la seva església (1032) i es deu, probablement, a
iniciativa de l'abat Oliba:[64]
• Cronicó Rivipullense I
• Alterum Rotense
• Cronicó Dertusense II
• Chronicon Benifassani
• Cronicó Rivipullense II
Sota el seu mandat és quan es va crear la més valuosa col•lecció: una
sèrie de tres grans Bíblies, l'anomenada Bíblia de Fluvià desapareguda a
l'incendi del que va ser víctima el monestir el 1835, la Bíblia de
Rodes (1010-1015), anomenada així per haver estat al monestir de Sant
Pere de Rodes, regalada per l'abat de Ripoll, d'on es va espoliar i va
ser portada a França, com a botí de guerra, l'any 1693 pel mariscal
Noailles, d'estil carolingi i bizantí consta de quatre volums, dos
decorats amb miniatures en color i els altres dos en negre i es troba a
la Biblioteca Nacional de París,[65] i la Bíblia de Ripoll (1015-1020,
anomenada també «de Farfa» —perquè al principi es va atorgar la seva
execució a l'abadia de Farfa— en l'actualitat es conserva a la
Biblioteca Vaticana.[66] De l'època de l'abat Oliba, es té notícia del
nom de diversos il•lustradors i cal•lígrafs com el monjo Oliva que va
realitzar un calendari i un càlcul de l'àbac i de mides, Garcías, Arnald
o Guifré.[67]
Tombes comtals
Al monestir hi ha les restes mortals d'alguns comtes de Besalú i d'alguns comtes de Barcelona.
• Guifré I el Pelós, comte de Barcelona (sepulcre modern)
• Ramon Berenguer III el Gran, comte de Barcelona (sepulcre del s. XII)
• Ramon Berenguer IV el Sant, comte de Barcelona (és un cenotafi: les restes es perderen el 1794 i amb l'incendi de 1835)
• Bernat Tallaferro, comte de Besalú i germà de l'abat Oliba (sepulcre modern)
• Radulf de Barcelona, fill de Guifré el Pelós, bisbe d'Urgell i abat de Ripoll
També s'hi enterraren, però se'n desconeix en quina part, els comtes de Barcelona:
• Sunyer I
• Miró I
• Berenguer Ramon I, el Corbat.
MUSEU ETNOGRÀFIC DE RIPOLL.
El Museu Etnogràfic de Ripoll és un museu ubicat a Ripoll. Després de
10 anys tancat, el museu va obrir el 2011, amb l'objectiu de seguir
preservant i enriquint el seu fons i divulgar un llegat que ajuda a
entendre una societat a partir d'un patrimoni material i immaterial, del
qual destaquen les col•leccions relacionades amb els pastors, la
pagesia, els oficis, la religiositat popular, la farga catalana i el
ferro forjat i les armes de foc portàtils ripolleses. El museu es concep
com un museu d'història i d'antropologia que té la missió de «treballar
per a la recerca, la conservació, la interpretació i la difusió del
patrimoni històric i cultural de la vila de Ripoll, de la comarca del
Ripollès i dels Pirineus gironins, amb l'objectiu de contribuir
decisivament al seu desenvolupament i projecció cultural i
turística».[1] És un dels museus d'etnografia més antics de
Catalunya.[2]
Història
El museu es va inaugurar l'any 1929 amb
el nom d'Arxiu Museu Folklòric de Sant Pere, tot i que la seva
col•lecció s'havia iniciat cap al final del segle XIX, quan a Catalunya,
com a diversos indrets d'Europa, va néixer el moviment nacionalista.
Els elements identitaris nacionals com el folklore, la pròpia història,
la llengua, la geografia i altres elements culturals, van esdevenir
cabdals, sobretot en aquells països que no gaudien de poder polític
autònom. L'esperit de la Renaixença alimentà els estudis i les
iniciatives en aquesta línia.[2]
El projecte etnogràfic al Ripollès
fou iniciat pel folklorista barceloní Rossend Serra i Pagès i el
farmacèutic Tomàs Raguer i Fossas. Els 2 van començar a estudiar les
formes de vida del Ripollès meticulosament, duent a terme un intens
treball de camp amb l'objectiu de recopilar històries, llegendes,
cançons... de la vida quotidiana del territori del Ripollès des del
final del segle XIX fins ben entrat el segle XX.[2] Des d'un bon
principi, l'actual Museu Etnogràfic de Ripoll mantingué la clara vocació
de mostrar pedagògicament l'home en el seu entorn econòmic antic.
Aquesta primera investigació va finalitzar quan va produir-se el procés
d'industrialització a la zona, quan la zona va rebre una important
immigració del sud d'Espanya, amb una cultura diferent. Serra i Pagès i
Rager van ser ajudats per un grup de folkloristes, provinents de
diversos llocs de la comarca del Ripollès, i també per estudiosos i
universitaris de Barcelona, amb vincles i estades a diferents indrets
d'Europa.[2]
Altres col•laboradors destacats foren el grup de
farmacèutics, on destaquen Ramir Mirapeix i Pagès, Zenó Puig i Sala i
Lluís Vaquer i Clapera; o el propietari rural Salvador Vilarrasa i Vall,
el comerciant ripollès Agustí Casanova i Marquet, i clergues com Mn.
Josep Raguer i Carbonell, Mn. Manuel Caballeria i Budallés qui,
juntament amb R. Serra, T. Raguer, R. Mirapeix, S. Vilarrasa, Mn. Josep
Maideu i Mn. Damià Torrents. Destaca també la col•laboració externa del
filòleg Mn. Antoni Griera, el folklorista Joan Amades o l'etnògraf Ramon
Violant i Simorra. Posteriorment, l'industrial fargaire Ramon Casanova i
Danés i altres s'anaren afegint a la tasca.[2]
Inauguració
Quan
es va inaugurar l'Arxiu Museu Folklòric de Sant Pere, en un pis
superior de l'església de Sant Pere de Ripoll, l'àrea d'abast de les
primeres col•leccions es basava principalment en l'estudi del Ripollès,
fent especialment atenció a Ripoll. En aquella època la gent de la zona
es dedicava bàsicament a la pagesia i progressivament es van anar
especialitzant en la metal•lúrgia, procés que es va iniciar al segle XV i
que va anar guanyant pes econòmic fins que va tenir la seva esplendor a
finals del XIX, quan el ferro esdevindrà un dels principals motors
econòmics i de transformació social a la zona.[2] El primer patronat
estava compost per Tomàs Raguer, Zenó Puig, Agustí Casanova i Josep
Raguer i el presidia el rector, Bernat Fargas.
El museu comptava
doncs amb cinc espais diferenciats: un per preservar la documentació
arxivística, un segon que servia de biblioteca i tres sales per
exhibir-hi la col•lecció folklòrica. Entre els anys 1933 i 1935 es
produeix una ampliació dedicada principalment a les imatges i objectes
de culte i a les labors de filat i teixit. El 1936 s’instal•lava en una
nova sala, ubicada a la nau central de les golfes, la secció
religiosa.[2]
Guerra civil
Durant la Guerra Civil Espanyola el
museu va contactar amb Agustí Duran i Sanpere, qui llavors era el
responsable del Servei de Protecció d'Arxius creat per la Generalitat de
Catalunya, i li envià la relació d'un conjunt d'objectes i documents
d'interès que s'estaven catalogant, amb el desig de salvaguardar el
patrimoni. Tot i això, durant la contrada es van produir diversos
saqueigs d'art religiós i d'armes.[2] Els objectes més valuosos es van
guardar en 30 caixes finançades per la Generalitat Republicana.
Consolidació
Durant els primers anys de postguerra la vida cultural de la ciutat es
va veure molt afectada. La institució va patir diversos canvis en el seu
patronat degut a nomenaments polítics. El poble, tot i continuar fent
donacions de materials, es va distanciar una mica del museu, que tampoc
va rebre molt suport del franquisme, ja que documentava uns
plantejaments ideològics i il•lustrats dels quals el franquisme era
enemic.[2]
Anys després quan Franco ja estava a punt de morir i va
guanyar pes de nou l'activisme polític, en aquest període Eudald Graells
i Puig agafà un paper molt destacat com a director del museu. El seu
posicionament fou considerar Ripoll com a primer centre metal•lúrgic de
Catalunya en els segles XVII i XVIII, un aspecte fins llavors poc
valorat i escassament estudiat, que guanyà pes ràpidament. Durant aquest
període el museu es va anar ampliant agafant cada vegada més espai de
l'antiga església, que havia sigut dessacralitzada el 1946. Així, per
exemple, el 1957 s'obri l'ala nord de les golfes del temple, el 1959 es
presentà una rèplica d'una farga catalana, el 1960 una sala dedicada a
ceràmica, vidre, coure, aram i llauna, el 1971 es reserva un espai per a
l'arxivística. El 1981 es va obrir un espai dedicat a la prehistòria
comarcal, amb més de 5.000 objectes distribuïts en tretze sales.[2]
«
La finalitat del museu no és altra que contribuir eficaçment a la
salvaguarda del patrimoni cultural, històric, artístic i espiritual del
poble i, al mateix temps, posar aquest patrimoni al servei de la
societat present i futura, per a la seva educació i desenvolupament »
— Eudald Graells, 1986
Quan va morir Graells, el 1992, es va crear un patronat amb
representació de l'Ajuntament de Ripoll, el Consell Comarcal del
Ripollès i el Bisbat de Vic, i es nomena nova directora a M. Àngels
Esponam, qui s'encarrega de professionalitzar la institució i fer les
gestions necessàries per poder inscriure el museu al Registre de Museus
de la Generalitat de Catalunya.
L'any 2000 el Museu va tancar de
forma definitiva les portes al públic perquè les seves instal•lacions no
reunien les condicions mínimes com a equipament públic.
Re-inauguració
L'any 2011, un cop completat un període de reestructuració, tornà a
obrir després d'haver viscut una reeixida modernització. Per tots
aquests anys de labor continuada, actualment el museu de Ripoll és un
dels equipaments culturals més rellevants i renovadors de l'etnografia a
Catalunya.[3]
A l'acte d'inauguració van estar presents
l'alcaldessa de Ripoll, Teresa Jordà, el delegat del Govern, Eudald
Casadesús, el subdelegat del Govern de l'Estat, Francesc
Francisco-Busquets, el diputat l’àrea de Cultura, Roger Zamorano, el
director general de Patrimoni Cultural, Joan Pluma, el director general
de Transport Terrestre del Ministeri de Foment, Manel Villalante i el
mossèn Ramon Boqueras, en representació del Patronat del Museu.[1]
Missió
La missió del Museu Etnogràfic de Ripoll, és «documentar, estudiar,
difondre i conservar el patrimoni etnològic material i immaterial,
especialment del Ripollès, abastant els Pirineus de Girona i destacar-ne
aquells aspectes originals que ens permeten explicar el passat i
l’evolució social, cultural, econòmica i tècnica de la zona, partint
d'un eix central, el treball del ferro, que ens ajudi a destacar la
nostra identitat i a desenvolupar xarxes de treball i d'estudi al llarg
del territori.»[2]
Edifici
La primera seu del museu fou un pis
superior de l'església de Sant Pere de Ripoll. Després d'estar tancat
deu anys per reformar-lo, es va obrir una nova seu a la Plaça Abat
Oliba, dins de la casa senyorial de Can Budallès.[4][5]
tots els orgues de Catalunya: http://catalonianpipeorgans.blogspot.com.es/
ResponderEliminar