sábado, 20 de diciembre de 2014

Puigmal (2.913m) per Fontalba.

Circular al Puigmal des de Fontalba baixant per la Coma de l'Embut i passant per Núria

CONSIDERACIONS:

-Altitud mínima: 1.980m

-Població més propera: Queralbs

ITINERARI:

Ascensió al cim del Puigmal des del vessant de Fontalba, on acaba la pista que surt de Queralbs.

Baixada per la Coma de l'Embut, al vessant nord, fins a la Vall de Núria amb el seu santuari i el seu llac.

Des d'aquí, es completa la ruta circular seguint el sender que uneix el santuari de Núria amb la collada de Fontalba.

El Puigmal, amb els seus 2.913m d'altitud, és una muntanya emblemàtica i molt coneguda a Catalunya. És la muntanya més alta de les comarques de Girona. Se situa al Pirineu Oriental, entre la comarca del Ripollès i la Cerdanya francesa, i és molt concorreguda, sobretot durant els mesos d'estiu.

La Vall de Núria ofereix moltes possibilitats per practicar activitats esportives, d'oci i de natura. Aquesta zona del Pirineu català s'ha convertit en un lloc idoni per gaudir d'una bona jornada familiar.

RUTA:

- Collada de Fontalba: 4:30h i 2.070m

ALTRES:

Durada: Dia complet

Temps total efectiu (sense parades): 4:30h en total. 1:50h des de la collada de Fontalba fins al Puigmal, 1:20h des del Puigmal fins a Núria i 1:20h des de Núria fins a la collada de Fontalba.

Desnivell acumulat: 1.000m

Dificultat tècnica: Alta (F). Cap dificultat destacable.

Època: Ruta realitzable gran part de l'any. A l'hivern, depenent de la neu, no es pot arribar fins a Fontalba en cotxe.

Material: Grampons i piolet segons l'època de l'any.

Observacions: La circular es pot realitzar indistintament en els dos sentits de la marxa.

Com arribar-hi en cotxe:

Arribem a Ribes de Freser per la carretera N-152 que comunica Ripoll i la Cerdanya.

A Ribes de Freser agafem la carretera GIV-5217 en direcció N fins a la petita població de Queralbs, situada a 1.236m d'altitud.

Just entrant a Queralbs, després de passar la via del tren cremallera, a la primera cruïlla, girem a la dreta tot seguint un senyal que ens indica Fontalba.

Anem pujant ràpidament i després d'aprox. 1 km deixem enrere a la dreta el camí vell que puja de Queralbs a Núria per les gorges de Núria. Poc després l'asfalt dóna pas a una pista de terra d'11 km en bon estat.

Aquesta pista puja fent grans llaçades. Gaudim d'unes vistes esplèndides de Queralbs i Ribes de Freser. La pista, després de pujar més de 800m de desnivell, acaba a la collada de Fontalba (2.070m), on hi ha espai per estacionar vehicles.