miércoles, 17 de diciembre de 2014

Torreta de l'Orri (2.439m) per les Comes de Rubió.

Pujada fins al cim de la Torreta de l'Orri, punt culminant del massís de l'Orri

CONSIDERACIONS:

1.Dificultat: Notable

Excursions més exigents o bé perquè són més llargues o amb major desnivell o amb alguna dificultat concreta.

2.Desnivell acumulat: 800m

3.Distància total: 18 km

4.Temps total efectiu: 6:45h

5.Altitud máxima: 2.439m

6.Punt de sortida / arribada: Rubió

ITINERARI:

Interessant itinerari pel massís de l'Orri en el que pugem fins a la seva cota més alta, la Torreta de l'Orri, també anomenada pic de l'Orri.

La ruta comença a Rubió:

Rubió és un poble del terme municipal de Soriguera, a la comarca del Pallars Sobirà. Pertanyia ja a l'antic terme de Soriguera, abans que aquest s'ampliés amb Estac. Rubió disposà d'una entitat municipal descentralitzada pròpia, heretada de temps pretèrits, que es va suprimir el 1992. És a prop de l'extrem de llevant del terme municipal, a la dreta del barranc de les Comes de Rubió. És el nucli més alt habitat permanentment dels de Catalunya. Actualment forma una entitat local menor amb junta administrativa pròpia. Segons Joan Coromines, Rubió té el seu origen en un nom propi llatí, degudament evolucionat cap al català medieval: Rubbionis, que esdevé la forma actual per evolució simple. L'església parroquial, dedicada a Sant Salvador depèn de la de Llagunes. Antigament formava part del Vescomtat de Pallars.

Des del refugi de Comes de Rubió pugem fins al coll de Roca Senyada, passem pel Planell Lloser, per la Portella i finalment assolim el pic de l'Orri. La baixada des del pic la fem pel llom de Lo Feixar fins arribar novament al refugi de les Comes de Rubió i, des d'allà, tornem altre cop al poble de Rubió.

La ruta ens permet descobrir una zona poc coneguda de l'atractiu massís de l'Orri: l'àrea de Comes de Rubió, que està situada al SE d'aquest massís. Just al cim del pic de l'Orri hi ha dues grans antenes de telecomunicacions que són visibles des de molts punts del Pirineu.

Aquesta muntanya, completament aïllada i situada una mica més al S que la resta de grans muntanyes del Pallars Sobirà, és un extraordinari mirador de la gran serralada pirinenca.

El vessant N del massís està ocupat per les estacions d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm i d'esquí alpí de Port-Ainé.

De fet, les pistes de Port-Ainé arriben fins ben a prop del cim.

L'itinerari que us proposem transcorre íntegrament per l'interior del Parc Natural de l'Alt Pirineu que, amb una extensió de gairebé 70.000 ha, és el parc natural més gran de Catalunya.

RUTA:

- Torreta de l'Orri: 4:00h i 2.439m

- Rubió: 6:45h i 1.648m

Durada: Dia complet

Temps total efectiu (sense parades): 6:45h en total: 1:40h des de Rubió fins al refugi de Comes de Rubió, 2:20h des del refugi fins al cim del pic de l'Orri, 1:25h des del pic fins al refugi i 1:20h des del refugi fins al poble de Rubió.

ALTRES:

Desnivell acumulat: 800m

Dificultat tècnica: Notable. Es tracta d'una excursió de senderisme que no presenta cap dificultat tècnica, en tot moment s'avança per pistes exceptuant el tram que baixa des del pic de l'Orri per Lo Feixar fins al refugi de Comes de Rubió. Classifiquem aquesta ruta en el grau de dificultat "Notable" donada la seva llargada (>14km).

Època: Tot l'any. Fer el recorregut a l'hivern amb raquetes permet gaudir dels boscos de pi i dels prats completament nevats. L'itinerari aquí descrit és una bona oportunitat per iniciar-nos en l'ús de raquetes de neu; caldrà anar amb el material i l'equip adequats.

Material: Res en especial.

Observacions: Per aquells que vulguin fer la ruta tranquil·lament en dos dies, hi ha l'opció de fer nit al refugi de Comes de Rubió (consultar dates d'obertura del refugi: www.refugicomesderubio.com). Recomanem fer la ruta en el sentit aquí descrit: és més còmode fer de baixada el tram per la carena i el bosc de Lo Feixar (sense camí) que no pas fer-lo de pujada. Existeix la possibilitat de començar aquesta excursió al port del Cantó en comptes de fer-ho al poble de Rubió: una pista surt del port del Cantó i enllaça més amunt amb la pista que surt de Rubió. Si realitzeu la ruta a l'hivern i durant l'època en que l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm està oberta, en el tram de la ruta entre el coll de Rubió (punt de pas 5) i el desviament a l'esquerra (punt de pas 6) haureu de progressar respectant la traça que hi ha preparada per a la pràctica de l'esquí nòrdic.

Com arribar-hi en cotxe:

Per arribar a Rubió des del Pallars Sobirà, hem d'agafar la carretera N-260 a Sort en direcció a "La Seu d'Urgell - Port del Cantó" i pujar uns aproximadament 16 km, tot remuntant la vall de Siarb fins a Rubió.

Si volem arribar a Rubió des de l'Alt Urgell, hem d'agafar la carretera N-260 a Adrall en direcció a “Sort - Port del Cantó”. Passem per la Parròquia d'Hortó, Avellanet i Pallerols del Cantó; superem el port del Cantó i després d'uns 2 km arribem a Rubió.

Un cop a Rubió haurem de buscar algun racó per deixar-hi el cotxe.