lunes, 7 de septiembre de 2015

Pic Rodó de Canalbona (3.004 m) per l'estany d'Areste i l'Estany Fondo des de la Molinassa (Vall Ferrera).

Ascensió al Pic Rodó de Canalbona, situat al sud de la carena de la Pica d'Estats, ascendint per la vall delimitada pels Serrats d'Areste i del Port Vell, i descendint per la paral·lela i àmplia fondalada de l'Estany Fondo, situada entre els Serrats d'Areste i el Pic de l'Estany Fondo.

Un itinerari que, atesa la proximitat de la concorreguda ruta a la Pica d'Estats, és força solitari i poc fressat en una bona part, amb alguns trams del recorregut sense traces de camí ni senyals que facilitin l'orientació.

Cal destacar també que, per la seva ubicació, el Pic Rodó de Canalbona ofereix amplíssimes panoràmiques en totes direccions: amb bona visibilitat, a més dels cims de la zona (Pica d'Estats, Sotllo, Montcalm, Baborte, Pic dels Estanys, Mont-roig, Certascan...), també es pot albirar gran part del Pirineu andorrà, d'Aigüestortes, la Maladeta, el Montsec...

Una ruta sense dificultats remarcables, més enllà de les habituals en aquesta mena d'ascensions: hi trobarem alguns trams feixucs (pales herboses, zones de terreny descompost...) i haurem d'estar atents a la cresta prèvia al cim, fàcil però on ens haurem d'ajudar de les mans en algun punt.

ITINERARI:

La marxa s'inicia a la zona d'aparcament del Pont de la Molinassa, on s'arriba per una accidentada pista d' 11 km des d'Àreu, des d'on prendrem el GR-11 que de seguida s'abandona en direcció nord, cap al refugi de la Vallferrera i el fressat camí cap a la Pica d'Estats, travessant el barranc d'Arcalís pel Pont de Boet.

Poc després d'arribar a un collet a les Pales d'Areste amb bones vistes cap a la vall de pujada, ens desviarem per un corriol que puja pel vessant oriental del Serrat d'Areste fins a la pleta d'Areste, on seguirem amunt pel barranc d'Areste fins arribar a l'estany homònim, que vorejarem per l'esquerra per terreny de blocs (també es pot fer per la banda contrària).

Reprenent la marxa després de l'estany, arribarem a un estanyol que deixarem a la nostra esquerra, abans d'iniciar la dura ascensió que, per una costeruda pala herbosa, ens portarà fins a un coll molt visible, situat sota l'Agulla Sud del Canalbona.

Des del coll cal estar atents a remuntar per sota dels contraforts meridionals de l'Agulla Sud del Canalbona (si seguíssim recte baixaríem a la Coma de l'Estany Fondo), fent un flanqueig ascendent per terreny herbós i poc definit fins arribar a un altre collet situat per sobre de la Coma de l'Estany Fondo.

Des d'aquest segon collet continuarem flanquejant, procurant no perdre gaire alçada, fins arribar a l'inici de l'aresta del Canalbona.

Des d'aquest punt ja es pot iniciar l'ascensió cap al cim (de fet hi baixarem a la tornada) però, com que el terreny és força pendent i inestable, val la pena continuar flanquejant (hi trobarem alguna fita esporàdica) i girar amunt un centenar de metres més endavant, per una ampla i evident canal pedregosa i descomposta, fins assolir l'ampli llom que seguirem cap a la cresta que culmina al cim.

La cresta, força aèria en el vessant oriental, es va estrenyent a mida que hi avancem, sobretot després d'una petita bretxa, i encara que no és difícil convé prestar-hi atenció.

Un cop a l'ampli cim (3.004 m), val la pena moure's per ell per gaudir plenament del magnífic espectacle de fondalades, valls, cims, serralades... que s'obre als nostres ulls.

El retorn a la Molinassa l'iniciarem desfent el camí de pujada fins a l'acabament de la cresta on, com en el nostre cas, podem optar per fer drecera baixant directament per terreny inestable i força pendent fins al collet d'inici de l'aresta, o bé fer-ho per on havíem pujat, de desnivells més suaus.

Des del collet, salvant per la dreta un ressalt rocós, baixarem fins a trobar un altre collet pròxim que queda amagat, des d'on iniciarem el descens cap a la Coma de l'Estany Fondo.

Resseguint la coma decantats cap al vessant occidental per no perdre gaire alçada (amb prou feines hi trobarem alguna fita esporàdica), passarem per un estanyol abans de baixar cap al magnífic Estany Fondo, de dimensions considerables.

Després de recórrer l'Estany Fondo per la dreta vorejarem un estanyol, superat el qual iniciarem la baixada per terreny herbós cap a la fondalada del Barranc de Sotllo, que travessarem per anar a buscar el fressat camí de la Pica d'Estats, on girarem en direcció sud per, després de travessar els Plans de Sotllo, flanquejar les Pales d'Areste i davallar cap al refugi de la Vallferrera i la Molinassa, on arribarem després de d'haver recorregut uns 18 km i més de 1360 metres de desnivell positiu (segons informació de la ibp, més precisa que la proporcionada pel GPS).