sábado, 21 de noviembre de 2015

Els Tres Jutges - Turó del Castellar - Alzina Bonica - Font dels Traginers.

20/11/2015. CLUB  DE  LA  MANDARINA.

EXCURSIÓ: Alzina del Sal.lari - Els Tres Jutges (conjunt del Morral del Llop) – Turó del Castellar (933 m) – enllaç amb pista Coll d’Estenalles al Coll de Boix – Coma d’en Vila – Alzina Bonica o al Vent – Coll de Boix – Font dels Traginers – Alzina del Sal.lari.

Grup: 7 persones (1 senyora i 6 senyors).

Al final del relat de l’excursió, hi ha una descripció de:
-  Els Tres Jutges

- La Coma d’en Vila
-Alzina Bonica o del Vent

Deixem els cotxes al pàrquing de l’Alzina del Sal.lari a les 8h25’.

Dia assolellat amb pocs núvols i temperatura agradable.

Comencem a caminar a les 8h30’.

En 25 minuts, ja som als Tres Jutges (els Tres Jutges son tres roques que l'erosió ha separat del conjunt del Morral del Llop). Alguns  pugem dalt del Jutge Petit (hi ha el gran i el mitjà). Vistes excepcionals  a Castellsapera, Turó de la Pola,…

Sortim dels Tres Jutges i agafem un sender que puja una mica fort i en 25 minuts, som al cim d’un turó a 890 metres (no sé el nom).

Seguim el sender que, inicialment, planeja una mica i després puja fins el Turó del Castellar a 933 metres i hem fet, uns 15 minuts més.

Vistes  espectaculars amb la boira flotant entremig de les roques. Veiem : el Turó del Pujol de la Mata,  el Montcau, el Mas de La Mata i l’ermita de Sant Jaume de la Mata, la Mola,  Montserrat, els Pirineus, La Falconera,…

Continuem  pel mateix  sender, ara planer i en 10 minuts enllacem amb la pista ample que del Coll d’Estenalles va al Coll de Boix.

Seguim la pista en direcció al Coll de Boix i en 20 minuts arribem a la Coma d’en Vila. Són les 10h 15’.

Fem una parada de 25 minuts per esmorzar.

De la Coma d’en Vila, en 5 minuts som a l’Alzina Bonica o del Vent (espectacular).

Seguim fins al Coll de Boix, són 5 minuts més.

Del Coll de Boix, agafem el sender que passa pels Graons de Mura , ens desviem a l’esquerra baixant fins el torren ton hi ha la Font dels Traginers que rajava, són 15 minuts més

A la font hi ha una placa que a part de posar el nom de la font, en números romans diu que va ser restaurada el 19/10/1958.

De la font al cotxe, camí planer , passem per la cruïlla qua a l’inici de l’excursió varem agafar per anar als Tres Jutges i en 15 minuts arribem a l’Alzina del Sal.lari, on tenim els dos cotxes.

HEM FET UNA CIRCULAR ESPECTACULAR.

RESUM:

-         Temps Total = 3 hores i 4 minuts.

-         Temps en moviment = 1 hora i 44 minuts

-         Recorregut de 5,72 Km

-         Altitut maxima = 933 metres

-         Altitut minima = 725 metres

FEM CULTURA DEL PARC NATURAL DE SANT LLORENÇ DEL MUNT I LA SERRA DE L’OBAC.

1.ELS  TRES  JUTGES.

Els Tres Jutges son tres roques que l'erosió ha separat del conjunt del Morral del Llop. Tenen formes i grandaries diferents: el jutge gran, el mitjà i el petit.

Els Tres jutges culminen pel sud la carena que neix al coll de la Garganta. Queden destacades sobre un gran roquissar per damunt del sot de la Teula, al sector de l'Alzina del Sal.lari.

En aquest indret, les roques fan realment la impressió d'estar dalt d'un tribunal, des d'on es veu un territori molt extens: des de la vall formada per la riera de les Arenes, Matadepera, Terrassa i la plana del Vallès fins a Barcelona, Sant Adrià del Besos i el mar.

Als amants de les llegendes els hi pot agradar el llibre "La mitología celta", que vol veure en Sant Llorenç del Munt una muntanya sagrada, una mena d'antena que connecta amb l'univers, i afirma que el nom dels Tres Jutges té el seu origen en els Tres Druides.

Sigui com sigui, cal recordar també que al massis hi ha poquíssimes toponimies amb més mil anys (previa als àrabs) i que, a més, no hi ha constancia de la presencia dels celtes a l'actual parc.

El seu poblat més proper va ser el de Can Missert, a la carretera de Terrassa a Viladecavalls.

Des de l'Alzina del Sal.lari hi han dos camins per pujar als Tres Jutges: un s'enfila directament fent dreçera i l'altre hi va per la vessant oest.

2. LA COMA D’EN VILA

Masia mig abandonada (853 m), en el camí que va de la Mata a l'Alzina Bonica. Les primeres dades que és tenen d'aquest mas, són de l'any 1341.

Al voltant de la casa, és poden observar petits claps d'antics conreus.

Al mig del camí , a uns 25 metres de la casa, hi ha una bassa natural, normalment bastant plena d’aigua.

3. ALZINA DEL VENT  O  BONICA.

L'Alzina del Vent, també coneguda com l'Alzina Bonica o l'Alzina de la Coma d'en Vila, té una alçada de prop de 12 metres i un tronc  amb un gran perimetre de 2,8 metres.

El principal atractiu d'aquesta alzina són les seves nombroses branques, totes gruixudes, fermes i llargues, que li donem un aspecte monumental.

Un dels grans coneixedors de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, Antoni Ferrando i Roig, assegura que "aquesta és l'alzina més ben formada de tot el massis".

Potser aquest és el motiu que l'ha permès arribar a ser centenaria, lliurant-se de la tala a la que fins ben entrat el segle XX eren sotmesos els extensos alzinars que hi ha per tot arreu del massis per tal de fer carbó vegetal i llenya.

Antoni Ferrando també explica que l'ampla ombra generada per la grandària del seu bracam era molt buscada pels pastors als migdies per protegir-se ells i els seus ramats de la força del sol.

L'alzina del Vent es troba al camí que enllaça el Coll de Boix amb la Coma d'en Vila, molt aprop del trencall del camí ral de Mura.

El desembre del 2010 la Diputació de Barcelona, com a gestora del Parc Natural, va acordar podar les branques mortes de l'alzina i, a més, fer-li un tractament contra diverses plagues.

L'Alzina Bonica és un dels molts llocs del massis on cada any per Nadal els grups excursionistes col.loquen pessebres.