miércoles, 9 de noviembre de 2016

Camins del Jussà. El barranc del Bosc al congost de Terradets.

-Dificultat tècnica: Moderada
-Temps: 55 minuts
-Distància: 2,34 quilòmetres

COMENTARI:

Camins del Jussà és un projecte de recuperació dels antics camins de ferradura i d'altres d'històrics i tradicionals de la comarca del Pallars Jussà. Alguns camins que estaven a punt de perdre's s'han reobert i, en general, s'han dut a terme treballs de conservació, s'ha instal·lat senyalització a les cruïlles i s'ha abalisat el recorregut amb marques grogues.

El resultat és una sèrie d'itineraris a través dels quals es poden descobrir els millors racons d'aquesta comarca pirinenca.

Terradets és difícil d'entendre a escala humana.

En aquest punt de trencament del Prepirineu, han coincidit forces geològiques tan descomunals que, davant les dimensions de l'esquerda oberta a la paret de pedra per on s'escola la Noguera Pallaresa, l'home sembla petit i insignificant.

Roca Regina i el barranc del Bosc són una reduïda, però important, part del congost de Terradets.

Obert d'oest a est, el barranc desemboca a la Noguera Pallaresa al bell mig del congost, just on s'aixeca la paret de més de 300 m d'altitud de Roca Regina, una de les més admirades pels molts escaladors de la zona.
Aquest itinerari transcorre pel fons del barranc del Bosc oferint-ne una impressionant panoràmica.

Per als qui vulguin caminar més, pel mateix camí s'arriba a Cellers (3 h). Una altra possibilitat per allargar la ruta és visitar, entre el primer i el segon túnel de l'antiga carretera que creuava el congost (a l'altra riba de la Noguera Pallaresa), la cova de Muricecs.

Ruta senyalitzada.

Per arribar al punt d'inici de l'itinerari, cal prendre la carretera C-13 fins al punt quilomètric 72, 14 km al sud de Tremp. Just després del pont que creua el barranc del Bosc i la boca sud del túnel que dóna a l'embassament de Terradets (venint de Tremp), se surt de la carretera prenent-ne a mà esquerra (E) la C-147a, a l'inici de la qual hi ha una esplanada on es pot estacionar el cotxe.

0,00 km (360 m). Cal dirigir-se a migdia cap a l'extrem sud del pont sobre el barranc del Bosc i creuar la C-13 girant a la dreta (O). Just a l'altre cantó de la carretera, es pren un sender que s'enfila en direcció nord-oest pel barranc del Bosc. El camí puja suaument per dins del bosc oferint, de tant en tant, una visió excepcional de la vertical paret de Roca Regina, que s'alça majestuosa a l'altra banda del barranc (N).

0,86 km (479 m), 0 h 22 min. Bifurcació de senders en una marrada a l'esquerra. Tots dos senders duen al mateix lloc i voregen per ambdues bandes un forat que hi ha al mig del vessant, que a peu pla, i de forma similar a un túnel, aixeca parets als laterals d'entre 5 i 10 m. El que puja a l'esquerra acumula més metres de desnivell (25 més) i el que surt recte a la dreta té un tram delicat de 20 m per una petita aresta rocosa. Se segueix pel camí de la dreta en direcció O/NO.

0,97 km (476 m), 0 h 24 min. S'accedeix a l'altre extrem del forat, on arriba, davant i per l'esquerra, l'altre camí que el voreja per dalt. Es continua per la dreta descendint per un petit tram de tartera en direcció N/NO.

1,17 km (410 m), 0 h 30 min. Després d'una curta però pronunciada baixada, s'arriba a la llera del barranc del Bosc. En cas de voler allargar l'excursió, cal davallar uns metres pel barranc i, abans d'un pas rocós, prendre un camí que s'enfila per l'altra riba i que, fent marrades, salta a l'altra banda de la carena muntanyosa contigua a Roca Regina i baixa fins a Cellers.

Per tornar al punt de sortida, es desfà el camí.

2,34 km (360 m), 0 h 55 min. Esplanada de la C-147a. Fi de l'itinerari.

Informació complementària:

El Montsec

La serralada del Montsec creix d'est a oest paral·lela als Pirineus i a uns 100 km més al sud de la carena principal. Té un total de 45 km d'amplada i es caracteritza per comptar amb un vessant sud molt esquerp, amb grans penya-segats, mentre que el del nord, més suau, baixa en forta inclinació cap a la conca del Pallars Jussà. El Montsec sembla una gran onada de pedra que es trenca cap al sud. El segon tret definidor del Montsec són els congostos que divideixen la serralada en tres trams: el Montsec de Rúbies, el Montsec d'Ares i el Montsec d'Estall, ja a la Baixa Ribagorça. Efectivament, la gran línia de pedra que era el Montsec va patir dos trencaments geològics per Terradets i Mont-rebei que van originar els dos congostos per excel·lència del Prepirineu.

El Montsec és un territori poc poblat que ha esdevingut des de sempre una mena de frontera natural entre el Pallars Jussà, al nord, i la Noguera, al sud. Extremadament pedregós, sec i exposat als vents del nord, la vegetació que cobreix la serralada és escassa. Per als visitants, l'atractiu més destacat del Montsec és la gran panoràmica que s'obre des dels seus punts més alts, tant cap als Pirineus com a la plana de Lleida. Cal esmentar, però, que, com tants d'altres indrets, els racons que s'amaguen als peus del Montsec són d'una bellesa excepcional, ja sigui per les dimensions descomunals que aquí tenen els penya-segats com per l'austeritat d'un paisatge sofert. Un bon exemple d'això és el barranc del Bosc, protagonista d'aquest itinerari.

El congost de Terradets, la porta del Pirineu

Separa el Montsec de Rúbies, a l'est, del Montsec d'Ares, a l'oest, i permet el pas de la Noguera Pallaresa en el seu recorregut cap al sud entre la conca de Tremp, al Pallars Jussà, i la vall d'Àger, a la Noguera.

El congost de Terradets és una de les zones més importants d'escalada de Catalunya gràcies als impressionants penya-segats que van quedar al descobert en formar-se l'engorjat. Hi ha obertes nombroses vies que inviten a detenir-se i contemplar-les.

Es pot aparcar a l'àrea de descans de la Font de les Bagasses.

Altres elements d'especial interés:

Cova dels Muricecs.
Una de les coves més conegudes del Montsec. Per entrar-hi, cal portar calçat esportiu i roba que cobreixi les cames i els braços. Els racons d'aquesta gruta es poden recórrer en unes 2 h i permeten descobrir l'hàbitat del ratpenat, així com les tradicionals estalactites i estalagmites.

Embassament de Terradets.
El congost fou aprofitat el 1935 per construir l'embassament de Terradets, de 8 km de longitud i envoltat pel poble encimbellat de Llimiana, a l'esquerra, el castell de Mur, a la dreta, i el Montsec al davant.

Roca Regina. Una de les parets més espectaculars del Montsec, on es practica l'escalada amb moltes vies obertes.