viernes, 2 de diciembre de 2016

Can Nou de Bassegoda-Puig Escaleró-Puig de Bassegoda (1.373 m.) -Sant Miquel de Bassegoda.

DADES RUTA:
-Circular :
-Altitud máxima = 1.373 m
-Altitud mínima =     788 m
-Dificultat técnica:   Moderada
-Temps = 4 hores i 46 minuts

ITINERARI:

Sortirm de la casa de Can Nou de Bassegoda. Per arribar, podeu agafar pista forestal que surt d' Albanyà, també la que surt de l'Hostal d'en Vilar (carretera de Besalú a Figueres), també la que surt de Beuda.

Seguirem el GR11 (senyals de pintura blanca i vermella) que puja pel costat de la casa (cara oest en direcció nord) fins trobar una cruïlla de camins (cartell informatiu).
Deixarem el GR i agafarem el camí que marxa en direcció al nord-est (senyals de pintura groga fins el Pla de la Bateria).

Aquest camí ens pujarà al Pla Ventolà i més amunt a la Baume de la Gerra.
Un tros més endavant el camí baixa per voltar el morro del Cingles de Can Nou.
En arribar a la punta del morro ens trobem una cruïlla de camins (panell informatiu).
Deixarem el que segueix a l'est i va a Sant Joan de Bossols per agafar el que volta el morro i marxa en direcció al nord resseguint el cingle fins arribar al caire que baixa per la cara nord-est on trobem un bon mirador.

Aquí el camí puja tot seguint el caire i ens porta a sobre del Cingles de can Nou.
Continuarem força planejant en direcció a l'oest per arribar en un petit turó del Puig Escaleró.
Seguirem a l'oest per creuar tota la Serra de Corsavell fins arribar al Coll de Bassgoda on trobem la pista forestal.

La creuarem i seguirem tot pujant en direcció a l'oest per arribar al Pla de la Bateria on ens trobem amb una vella pista que seguirem tot pujant (senyals de pintura verda i taronja).
Més amunt la pista esdevé camí que ens pujarà al cim del Puig del Bassegoda de 1.373 m.

Els últims 20 metres cal fer unes petites grimpades (està equipat amb una cadena i amb escalons de ferro). Després de gaudir del magnífic mirador de 360 graus del Bassegoda baixarem fins a sota de la rocada (com uns 50 metres) on trobarem una cruïlla de camins.

Deixarem el que hem fet servir per pujar i agafarem el que baixa (direcció sud i volta el gran rocam del Bassegoda (direcció oest)) fins trobar una nova bifurcació de camins (com uns 100 metres),
Deixarem el que segueix marxant a l'oest voltant la rocada i agafarem un que baixa molt dret (direcció sud, té algunes fites i està fressat) que ens baixara al Coll de Riu.

Aquí agafarem la pista forestal tot baixant (direcció est) fins trobar una cruïlla de pistes.
Continuarem per la que marxa força planejant al nord-est com uns 250 metres fins que per la cara del est a sota nostre trobem les ruïnes de la casa de Can Corella.
Baixarem a trobar el camí de tota la vida que baixa a Sant Miquel de Bassegoda (és una mica aperduat, es va tallar el bosc i van deixar la brancada que en alguns punts dificulta seguir el seu rastre.
Varem deixar-hi alguna fita però caldria posar-ni més, és un camí de tota la vida que no s'hauria de perdre).

Aquest camí en baixar passa per el costat de les ruïnes d'una casa (desconec el seu nom). Aquí continua baixant un tros més i marxa a trobar un rec eixut, per acabar marxant tot planejant a trobar la pista que ens portarà (direcció est) a can Sala i a l'església de Sant Miquel de Bassegoda (Catalunya Romànica, vol. IV, La Garrotxa, pàg. 120).

Aquí ens retrobem amb el GR 11 que seguirem i marxa per sota de l'església en direcció a l'est a trobar l'edifici que havia estat les escoles del Bassegoda i avui és el refugi conegut de Can Galan.
Continuarem seguint el GR que surt per la cara est del refugi i marxa a l'est.

Una mica més endavant trobarem la cruïlla de camins. Per el nord-est puja el camí que hem fet servir el matí per pujar al puig Escaleró.
Agafarem el que baixa a Can Nou tot desfent el camí de l'anada.

FEM CULTURA:

1. El Puig de Bassegoda o simplement el Bassegoda és un cim situat entre els municipis de Montagut i Oix, a la comarca de la Garrotxa i el d'Albanyà a la de l'Alt Empordà, amb 1.373,7 metres d'altitud. La seva característica forma punxeguda, la seva alçada i el fet d'estar aïllat dels altres cims més propers el fan fàcilment identificable. Als peus del puig de Bassegoda pel seu vessant nord-oriental hi neix el riu Borró, afluent del Fluvià. Hi ha una placa commemorativa que va posar el CEO (Centre Excurionista d'Olot) l'any 1971 i restaurada l'any 1980 on es recorda que Marià Vayreda hi va situar el començament de la Punyalada.
Dalt del Puig de Bassegoda, com posat exprés per a confort de l'excursionista afadigat, hi ha un canapè de blaníssima herba i sòlid respatller de pedra, on algun temps jo m'hi asseia sovint, contemplant sempre amb el mateix interès el grandiós panorama que s'estenia a mos peus.

2. Sant Miquel de Bassegoda és una antiga església parroquial del veïnat de Bassegoda al municipi d'Albanyà protegit com a bé cultural d'interès local. Té una sola nau amb coberta de volta apuntada i absis semicircular orientat a llevant, presenta finestra central i cornisa. La porta d'ingrés al temple és a migdia, juntament amb dues finestres. El campanar d'espadanya de doble obertura i sense campanes és a ponent, lloc on hi ha també una finestra. A l'interior una cornisa recorre els murs i presenta algunes ornamentacions de boles en alguns punt concrets.

La notícia documental més vella coneguda i relacionada amb Sant Miquel de Bassegoda és de l'any 1280, essent escripturada com "escclesia de Bassegoda". Més tard. L'any 1362, consta com a Sancti Michaelis de Bassagoda" en el "Llibre verd dels feus" del Capítol de la catedral de Girona. Al segle XVII, l'antiga parròquia apareix ja agregada a la de Sant Andreu de Llorona. El topònim "Bassegoti" ve esmentat en el document de l'any 872, en el qual se citen diversos indrets donats al monestir de Sant Aniol d'Aguja.