jueves, 24 de abril de 2014

DE L’ERMITA DE SANT SERNI DEL GRAU AL SANTUARI DE LORD.

Una ruta de 9 quilòmetres que es pot realitzar en unes dues hores. La dificultat és baixa.

Descripció :
Accedim a l’ermita de Sant Serni del Grau o de Vilamantells per la pista asfaltada que surt en el punt quilomètric 30,1, en una corba molt tancada, de la carretera que va de coll de Jou a Sant Llorenç de Morunys.  Comencem a caminar cap a ponent per la pista forestal amb les marques vermelles i blanques corresponents al sender de gran recorregut GR-7 que es dirigeix cap a Solsona per l’antic camí ral.

Grau de la Roca Foradada. Després d’una esplanada feta a base de treure terra deixem la pista per agafar un camí que s’enfila a la dreta. Hi ha un pal indicador del GR.  Roca Foradada. Curiosa escletxa que fa el cingle i que possibilita el pas del camí, gràcies a l’excavació a mà feta a la roca.
En sortir abandonem les marques vermelles i blanques que giren a la dreta. Cal seguir el camí que en direcció est va a trobar la pista del santuari apta per a automòbils a la sortida d’un túnel. Cal seguir la pista.  Font de Sant Isidre a l’esquerra de la pista. Poc abundosa i en èpoques fins i tot seca. Torre metàl·lica de conducció elèctrica. A sota mateix hi ha la balma de Sant Llorenç. Per accedir-hi cal baixar per la banda dreta de la torre sense camí, per terreny abrupte i descompost.

Continuem per la pista altre cop sempre en sentit sud fins que s’acaba l’asfalt.  Grau de Lord. Pugem a la mola de Lord pel camí que segueix les estacions del Via Crucis. Arribem a dalt del grau (1.180 m). A l’esquerra hi ha un vell canó i a la dreta una petita capella dedicada a Sant Pere Màrtir. I  la caseta del cable que utilitzen els monjos per pujar i baixar els materials.

Continuem fins a l’era del santuari de Lord (1.150 m). Si l’edifici és tancat es pot toca el timbre del costat de la porta i demanar la visita.  Seguim per un camí que en descens creua una porta d’un tancat per evitar el pas del bestiar al costat mateix de l’edifici adjunt al santuari. Cal tornar a tancar la porta! Continuem el descens de la mola per aquest camí.

Unes runes ens indiquen el començament del grau de Sallort o de Sant Jaume.  En una corba del camí, comença a la dreta un camí poc marcat que es dirigeix cap a les balmes del Verger, situades en un relleix del cingle. Cal retornar al camí principal del grau. Cruïlla de camins. En lloc de seguir el de la dreta amb marques grogues,  continuem recte en lleugera pujada i pel costat del cingle pel camí menys fressat.

Després d’una forta pujada s’arriba a una pista ampla i rodada que seguirem en pujada per l’esquerra. Porta metàlica. Al cap de pocs metres arribem a la pista asfaltada, lloc on comença el grau de Lord. A partir d’aquí la tornada es fa pel mateix lloc que l’anada. Ens podem estalviar el pas pel grau de la Roca Foradada passant pel túnel de la pista. Es guanyen ben bé uns 10 minuts. Arribem de nou a l’esplanada de Sant Serni del Grau. Fi de l’itinerari.