domingo, 20 de abril de 2014

TRAVESSIA DEL REFUGI D’ULLDETER A NÚRIA.

8:30 – Pistes de Vallter (2.236). A primera hora del matí deixem el cotxe en un dels revolts de la pista d’esquí, des d’on surt el camí cap al refugi d’Ulldeter. A diferència d’excursions  anteriors, aquí trobem un piló de gent disposada a fer una caminada, ja sigui la travessa, el Gra de Fajol, el Bastiments, el Pic d l’Infern … La tria és molt variada, i de ben segur que, a mida d’anar pujant, anirem quedant més sols.

9:55 – Coll de la Marrana (2.529). Iniciem la pujada des del refugi pel costat d’una de les pistes d’esquí, molt present en la modificació del paisatge que ens envolta. Donat que som uns quants que fem el mateix camí, establim conversa amb més d’un i així el camí es fa menys pesat. Comencem a veure isards, animal que escassejava en les excursions de joventut al Pirineu. Per sort, ara ja no és estrany veure’n. Fins i tot, contemplem un parell de marmotes.

Iniciem l’ascensió al coll de Tirapits. Des del coll de la Marrana, comença amb una suau baixada, però la visió del coll no enganya. La majoria de la gent que ens acompanyava l’hem deixat enrera. Potser som els únics que fem la travessa avui.
El camí serpenteja la vall i va guanyant alçada. Deixem a la dreta la carena que es forma des del Bastiments. El pic dels Gorgs ens sorpren amb la seva varietat de colors.

11:40  – Coll de Tirapits (2.783). El camí s’enfila de valent en el darrer tram, passada la barrada de Tirapits. El vent bufa de valent a la carena i ens hem d’arrecerar per a esmorzar. En un dia clar, com el que estem tenint, la visió a les dues bandes és fantàstica. Es pot contemplar el Torreneules i el cim de la Coma del Clot. A darrera hi ha Núria.

La imatge dels estanys de Carançà des del Coll de la Vaca és espectacular. El dia és molt clar i podem veure fins a on ens arriba la vista. Al tornar al camí, repassem el tros fet des del coll de Tirapits, gens ni mica de pujada i potser una mica de baixada.

Des del pic superior de la Vaca ens queda una lleugera baixada cap al coll de Carançà, i una no massa pujada fins al Noucreus. El paisatge és brutal. Ja no recordava la bellesa d’aquesta part del Pirineus. I entre tots, destaca el pic de l’Infern, amb una gran quantitat de gent, com si estiguéssin fent rotllana, al seu cim.

12:45 – Pic del Noucreus (2.799). Amb no massa esforç hem arribat al pic del Noucreus. Contemplem el nostre final d’etapa. No tenim ganes d’arribar i decidim allargar-ho més anant cap al coll del Noufonts.

13:35 – Coll de Noufonts (2.681). Després d’una lleugera pujada per acabar d’arribar al pic del Noucreus, divisem una baixada molt pronunciada fins al següent coll i una pujada excessivament dura cap al Noufonts. Arribats a la cabana del Noufonts decidim tirar cap a Núria. L’objectiu d’avui ja estarà assolit i deixem l’olla per a una altra ocasió.
A poca estona de baixar, tornem a trobar aigua i l’herba dels prats. De mica en mica, el cim de les muntanyes queda més lluny però es fa més visible la seva grandària.

15:10 – Núria (1.964). Amb el dia que fa, no busquem cap més alternativa d’anar al prat de davant de l’estany, menjar-nos els entrepans i fer una bona migdiada..
Temps
08:30 – Vallter (2.236)
09:55 – Coll de la marrana (2.529)
11:40 – Coll de tirapits (2.783) – Esmorzar 12:00
12:45 – Pic del Noucreus (2.799)
13:35 – Coll de Noufonts (2.681)
15:10 – Núria (1.964)

Total  6h 40 minuts i queda la tornada. Millor que algú t’esperi a Núria o dorms al santuari i el dia següent fas la tornada.