lunes, 21 de abril de 2014

REFUGI D’ULLDETER – GRA DE FAJOL GRAN I PETIT- REFUGI D’UULLDETER – COTXE.

El Gra de Fajol Gran (2.709 metres ), està situat al Pirineu oriental , a la comarca gironina del Ripollès . Juntament amb els pics de Bastiments i Pic de la Dona , tanca el circ d'Ulldeter , lloc on neix el riu Ter .
El circ alberga una petita estació d'esquí , Vallter 2.000 , i el refugi Ulldeter , del Centre Excursionista de Catalunya . En el fons de la vall hi ha la petita localitat de Setcases .

Descripció de la ruta

Per arribar a l'inici de la ruta anem per la carretera C-14 fins a Ripoll i per la C-26 fins a Camprodon . A l'entrada de Camprodon hi ha el desviament que porta a Setcases . Passem Setcases i continuem en direcció a l'estació d'esquí de Vallter . Una mica abans d'arribar a l'últim aparcament , en un revolt de la carretera , comença la ruta de pujada al refugi d'Ulldeter . Al revolt hi ha lloc per deixar el cotxe , i el refugi està a uns trenta minuts de la carretera .
El refugi d'Ulldeter està situat a la part inferior del circ d'Ulldeter , a 2.220 metres d'altitud , al costat del naixement del riu Ter . Una mica més amunt hi havia el refugi original d'Ulldeter , que va ser el primer construït a Espanya .

Refugi Ulldeter - Gra de Fajol Gran (1 hora i mitja )

La ruta normal surt del refugi d'Ulldeter seguint una de les pistes de l'estació d'esquí en direcció oest , en contínua i suau pujada fins al coll de la Marrana . Des del coll , la ruta gira cap a l'esquerra i afronta el vessant nord-oest del Gra de Fajol . La pujada és empinada però curta . Des del cim hi ha una bona vista del circ , de Bastiments , Pic de la Dona , Comabona i Canigó . Retorn pel mateix camí (1 hora ) .

Gra de Fajol Gran - Gra de Fajol Petit (45 minuts, només anada )

Una opció per allargar la ruta és baixar la cresta del Gra de Fajol en direcció est . Acabat el descens , sortegem una aresta per un lateral i tornem a sortir a la carena , per planejar primer i pujar després al Gra de Fajol Petit . Retorn al refugi pel mateix camí ( 2 hores ) o baixant per un dels corredors de menor pendent (1 hora ) .

Fins al  cotxe 30 minuts .