jueves, 15 de enero de 2015

Borredà – Riera de Merlès - Sant Jaume de Frontanyà (Els Gorgs).

Gorg del Salt a Borredà – Riera de Merlès - Sant Jaume de Frontanyà - Cal Cintet- Vilarrasa - Gorg del Matxo - Gorg Blau - Molí del Quirze - Casablanca - Sant Jaume de Frontanyà.

FEM CULTURA:

Municipi de la comarca del Berguedà, situat entre la muntanya i el pla, a cavall de les comarques d'Osona, el Ripollès i el Berguedà.

El seu terme municipal està poblat per boscos de pi i de faig, el seu entorn natural el converteix en un lloc ideal per fer-hi caminades i gaudir del paisatge que ens ofereix a qualsevol estació de l'any.

Primer anem a :

Gorg del Salt a Borredà (Berguedà)

El Gorg del Salt esta situat a la riera de Margansol amb un salt d'aigua d'uns vint metres d'alçada i una bassa bastant gran al terme municipal del poble de Borredà, tant ara com desde fa molts anys la gent del municipi hi va per banyar-se i passar una bona estona. No es gaire difícil de trobar, encara que quant he anat jo en comptes de girar a la dreta per un corriol he seguit recte travessant la riera per dalt i m'he ben enredat, per el que ho sap no hi ha problema però per els que no ho saben faltaria algun indicador mes, però be a la fi hi vaig arribar, no es difícil queda a uns 250 metres de on deixem el cotxe.

Per anar-hi, deixarem el cotxe al desviament que hi ha desde el poble de Borredà a Sant Jaume de Frontanyà (hi ha una petita esplanada on hi caben uns quants cotxes), seguirem uns 50m. per la carretera en direcció a Ripoll on tot seguit a la vorera dreta veurem l'indicador del gorg, una baixada pronunciada i abans d'arribar a la riera, a la dreta surt un corriol que segueix baixant (sobre tot no seguiu recte travessant el riu) fins a portar-nos al Gorg del Salt, no hi ha ni deu minuts desde el cotxe.

En segon lloc anem a la Riera de Merlès:

La Riera de Merlès neix de la confluència de diversos torrents que davallen dels rasos de Tubau, als termes de Les Llosses i Sant Jaume de Frontanyà i deixa empremta al municipi de Borredà abans de continuar el seu curs fins a confluir en el Llobregat.

Finalment, tornem a Sant Jaume de Frontanyà per veure els gorgs i el monestir:

FEM CULTURA:
Sant Jaume de Frontanyà és un municipi de la comarca del Berguedà.
El poble es troba al voltant de la seva església Sant Jaume de Frontanyà. El seu terme és muntanyenc i escassament poblat, amb boscos de pins i pastures per a la ramaderia que juntament amb l'agricultura de cereals i el turisme és la base de la seva economia. Regat per afluents de la riera de Merlès. La seva primera notícia documentada consta de l'any 905, quan es va fer la consagració de la seva antiga església de Sant Jaume Vell.
És el municipi menys poblat sota administració de la Generalitat de Catalunya. El govern del municipi s'exercia mitjançant consell obert fins que el 2011 es va decidir canviar aquest sistema.
-Monestir de Sant Jaume de Frontanyà. Segle XI
-Ermita de Sant Esteve de Tubau. Origen preromànic.
-Santuari de Santa Maria dels Oms. Segle XVIII
-Restaurant Fonda Cal Marxandó. Documentada des del 1851.

ITINERARI:

Deixem el cotxe a l’aparcament de l’entrada del poble de Sant Jaume de Frontanyà. Iniciem el recorregut que portem escrit. És la ruta anomenada dels Gorgs.

00:00 - Es surt de Sant Jaume en direcció a La Pobla de Lillet, fins a trobar la casa de Cal Cintet (1.155 m. d'altitud), aquí cal deixar la pista asfaltada i continuar pel camí que passa per davant de la masia, continuar 500 metres més el camí de Les Planes fins a trencar a la dreta, per on s’arriba a les antigues mines de Vilarrasa (1.106 m.).

00:50 - De les mines cal continuar fins la casa de Vilarrasa (1.003 m.), que es va cremar però encara hi ha les runes. Passat aquest indret es baixa fins el torrent, on s’hi troba un gorg: el Gorg del Matxo (971 m.). Es continua riera avall i s’arriba al Gorg Blau.

01:30 - Cal tornar enrere pel costat de la riera i s’arriba al molí del Quirze, molt impressionant pels seus salts d’aigua.

02:20 - Del molí es puja fins a la Casablanca (1.071 m.) i s’arriba a la part de darrere del poble.

03:00 - Es torna a estar a Sant Jaume.

FITXA TÈCNICA:

Dificultat: 1

Distancia aproximada: 11,5 kms.

Temps aproximat: 3 hores

Punt d’inici i final: davant de l’església de Sant Jaume

Punts d’interès: Cal Cintet, Gorg del Matxo, Gorg Blau, Molí del Quirze i l’església de S. Jaume de Frontanyà

Per poder fer aquesta ruta cal anar ben documentat amb altres mapes; doncs es totalment impossible esbrinar els llocs per on cal passar. Només trobem indicat el nom a l’inici de Cal Cintet. Durant el recorregut ens cal anar consultant el mapa que portem de la Generalitat de Catalunya el Nº 31 de la Comarca del Ripollès escala 1:50.000.

L’església de S. Jaume de Frontanyà és un excel·lent exemplar arquitectònic del romànic català del segle XI. L’any 901, dia 20 de juny, va ser consagrada la primitiva església pel bisbe Nontinyi de la Seu d’Urgell; apadrinaren l’acte els Il·lustríssims Prínceps, comte Guifré i comte Miró (fills de Guifré el Pilós, fundadors de la dinastia dels comtes catalans). Aquest fet dóna la mida de la importància que tingué aquell acte.

L’obra de l’església és de planta de creu llatina, amb volta de canó. Per la seva construcció és notable l’elegant cimbori vuitavat que descansa sobre els quatre torals; té un coronament de finestres ran de teulada, amb dues lluernes arquejades al desota, una a la part de davant i l’altra a l’oposada.

L’exterior li augmenta la valoració arquitectònica monumental. Veiem que la façana és a doble vessant i una ratlla d’arquets corre per sota els dos caients.

Damunt el senzill portal d’entrada hi ha un gran ull de bou o rosetó, obert amb posterioritat, per donar més llum a l’interior; una bella ratlla d’arquets trencada pel cos central de la façana, passa al nivell superior del portal, amb quatre arcs per banda; damunt del rosetó, sota dels caients del coronament de la façana es nota una petita finestra d’espitllera en forma de creu; corona el frontis un campanar d’espadanya. Els murs dels costats tenen com a ornament una ratlla d’arquets.

El temple s’alça a quatre vents. Pel costat de llevant, destaquen l’harmoniosa disposició de volums i l’ajustada combinació dels tres absis i del cimbori.