miércoles, 22 de julio de 2015

Ermita del Remei - Niu de l'Àliga.

Descripció

Excursió per veure un dels últims gorgs del Riu Glorieta. Curiós per quedar totalment rodejat de parets quasibé verticals i disfrutar d'uns bonics salts d'aigua.

Descripció pas a pas de la ruta :

1.0:00 h.Un cop arribat a Alcover es travessa el poble direcció a la carretera de Mont-Ral. Just sortint del poble hi ha una desviació cap a la dreta direcció l'Ermita del Remei. On aparquem el cotxe.

2.0:00 h.Agafem el camí y anem seguint sempre les indicacions groga i blanca, els indicadors que diuen Mont-ral o bé Fonts del Glorieta.

3.0:30 h.A mig camí us trobareu una porta amb una cadena que us pot fer pensar que el pas està barrat. No us preocupeu podeu continuar endavant.

4.0:50 h.Al final del camí ample ens trobarem que queda tallat pel riu Glorieta, l'hem d''atravessar seguint les roques que ja estan col•locades per a tal fet.

5.0:51 h.De seguida d'haver atravessat el riu hi ha un camí que gira a l'esquerra. S'ha d'estar atent ja que com mostra la foto, pujant quasi no es veu.

6.0:51 h.En canvi en el sentit contrari del camí, el camí es veu clarament.

7.0:55 h.Seguint el camí arribarem a una petita esplanada. On a l'esquerra hi ha com un forat clarament creat pels rierols que es formen quan plou. Hem de baixar per aquí.

8.1:00 h.Seguint el camínet, no en masses bones condicions, arribarem ja al Niu de l'Àliga i final de l'excursió.

Per tornar és seguir els passos a l'inrevés.

Ermita del Remei a Alcover.

FEM CULTURA:

El Remei és una ermita a la vall de la Glorieta, a uns tres quilòmetres de la vila d'Alcover (Alt Camp). Aquest monument està protegit com a bé cultural d'interès local.

Arquitectura

Es tracta d'un edifici barroc de planta centralitzada cobert per una gran cúpula esfèrica, amb un absis rectangular, un cor als peus i dues torres circulars, també als peus. És interessant la façana, amb porta d'arc carpanell molt rebaixat amb cornisa, una fornícula amb la imatge de Sant Antoni i una rosassa octogonal motllurada.

A la part superior hi ha la data de 1769. En un segon relleu superior també hi ha la data de 1772 que ocupa el cos superior de la façana.

L'interior és d'una nau amb tram únic curt que correspon al cor. La capçalera té volta bufada, i la sagristia d'aresta. L'obra és de pedra saldonera. Hi ha un interessant treball de forja en els penells. L'estructura interior no es reflecteix clarament a l'exterior sinó que presenta un mur continu que defineix un perímetre rectangular.

Història

No hi ha una documentació suficient que permeti la datació exacta dels orígens d'aquesta ermita. Sembla que hi havia en principi una petita capella dedicada a Sant Antoni, on hi havia la imatge de la Verge del Remei, marededéu trobada segons la tradició.

L'edifici actual es va construir per un acord pres pels veïns i l'Ajuntament d'Alcover l'any 1761. L'obra es va finalitzar el 1772, segons consta a la motllura del coronament de la façana, i va ser beneïda el 21 de novembre de 1779 pel rector Joan Rimbau. Segurament s'aprofitaren elements d'una construcció anterior, com ho prova la data de la campana, de 1744, i els documents trobats recentment que parlen d'una ermita del Remei el 1638.

La casa de l'ermità ha estat habilitada per a casa de colònies i restaurant, i recentment ha estat pintada.

El Niu de l'Àliga.

FEM CULTURA:

El Niu de l'Àliga és un paratge natural que es troba a Alcover, província de Tarragona. El naixement del riu Gaià, i el seu descens en picat crea una petita cascada envoltada de molsa que ha anat guanyant terreny a les roques, i forma una petita gorg.

Forma part de les salts d'aigua que durant segles, van servir per moure els molins d'Alcover, amb els quals es fabricaven eines de ferro, farines, draps i paper. Seguint les canalitzacions que porten l'aigua del riu Glorieta als molins ens endinsem en la Vall de la Glorieta, un espai boscós amb alguns arbres impressionants, com el roure de fulla petita que trobareu a mig camí.

Amagada entre la vegetació hi ha una roca esculpida per la intempèrie en forma d'àguila. És el famós "Niu de l'Àguila".