EXCURSIÓ A SERRALONGUE – SANT LLORENÇ DELS
CERDANS - COUSTOUGES. (Vallespir-Catalunya Nord).
Sortim de Font Rubí a les 9h30' (casa que tinc a
les rodalies de Camprodon)
Passat Prats de Molló, desviament a la dreta al
poble de Serralongue. Fem 5 Km i arribem a Serralongue (Serrallonga).
Visita a l'Església de Santa Maria, el portal és
de marbre rosat amb peces de forja catalana. A l'interior hi ha un preciós
retaule barroc del 1.716.
A pocs metres de l'església, hi ha El
Conjurador,del segle XIV, petita estructura quadrada amb obertures als quatre
costats, és a dir, "obert al quatre vents i quatre punts cardinals".
S'utilitzava per conjurar la mala sort, les epidèmies i les inclemències del
temps.
Tornem enrere fins la cruïlla, per anar a Sant
Llorenç de Cerdans i Coustouges (poble amb curiosos noms als carrers).
Preciosa església del segle XI-XII.
El poble de Custoja, fa frontera amb Catalunya,
a pocs Km hi ha Maçanet de Cabrenys.
Tornem enrere i anem a Prats de Molló i a casa a
Font Rubí,
Són uns 131 Km i 3h30'
FEM CULTURA DE LA CATALUNYA NORD - EL VALLESPIR.
1. Santa Maria de Serrallonga
Santa Maria de Serrallonga és l'església
parroquial de la comuna nord-catalana de Serrallonga (Vallespir).
Història
La primera menció registrada de l'església és
del 988, però l'edifici original, possiblement amb sostre de fusta i molt
senzill, va ser substituït per un de nou al 1018 (data que mostra el llindar),
consagrat al 1019. L'edifici actual, però, no sembla que es pugui datar abans
del segle XII; i el campanar hauria estat modificat al XVI o al XVII.
Santa Maria de Serrallonga va ser declarat
Monument històric de França el 13 de desembre del 1948.
Arquitectura
Es tracta d'una església romànica en pedra. És
d’una sola nau amb volta de canó, acabada en un absis semicircular, amb
cobertura de quart d'esfera. Dins els gruixuts murs laterals s'hi dreçaren
quatre nínxols.
El campanar de torre s'aixeca per damunt de la
part occidental de l'església, i dues de les parets de torre són prolongació
dels murs de les façanes sud i oest, mentre que les altres dues reposen
directament sobre la volta. La cobertura original de la torre va ser alterada,
potser al segle XVI o al XVII, i hom li afegí uns merlets escalonats, més alts
als angles i enmig. Les dues campanes són del 1701 i duen el nom dels fonedors:
"Jean Fauré aidé par Emmanuel Riu". Jean-Auguste Brutails dibuixà al
1888 el sepulcre de Guillem Galceran de Cabrenys, que datà de finals del segle
XIII o començaments del XIV.
L'interessant portal, que s'obre a migdia com el
de moltes altres esglésies contemporànies, està emmarcat per quatre arquivoltes
en degradació, coronades per arcs de mig punt.
La porta té una antiguitat considerable, i està
decorada amb un picador i un gran nombre de ferratges fent petites espirals
disposades en bandes paral•leles al terra. El pany de la porta, també en ferro
forjat, du una inscripció "++BER (NARDUS): FABER VELIM: ME FECIT" i
un crismó. La façana sud i l'absis mostren grans finestres d'arc de mig punt; i
al costat de la porta es pot veure un rellotge de sol.
Mobiliari
El mobiliari es compon d'una creu de processó de
plata repussada d'entre els segles XV i XVII, que podria procedir del taller de
Pere Barnés; una custòdia dels voltants del 1890, donada a l'església el 1920 en
record del poeta Pere Talrich; i una segona custòdia, del 1745, feta per Abdó
Cases, orfebre a Figueres.
El retaule de l'altar major, datat al 1713,
mostra Déu Pare a dalt de tot; per sota, sant Abdó, Crist ressuscitat i sant
Senén; en el registre següent, sant Joan Baptista, l'Assumpció i Sant Jaume el
Major; a la predel•la, l'Agonia de Crist a l'esquerra i la Flagel•lació a la
dreta; i sobre les portes, sant Pere a l'esquerra i sant Pau a la dreta.
El retaule del Roser, del segle XVII però
reestructurat al XIX, mostra també Déu Pare al capdamunt, i una santa no
identificada per dessota; el segon registre mostra la Nativitat a l'esquerra i
la Presentació a la dreta; el registre inferior té l'Anunciació, la Mare de Déu
del Roser i la Visitació; i la predel•la reprodueix l'Agonia a l'esquerra i la
Flagel•lació a la dreta.
2. Santa Maria de Costoja
Santa Maria de Costoja - en francès Eglise
Sainte-Marie de Coustouges - és l'església parròquial de la comuna
nord-catalana de Costoja, al Vallespir. El monestir de Santa Maria de Costoja
pertanyia a l'orde benedictí, i era annex a l'església del mateix nom. Santa
Maria va ser declarada monument històric de França el 1840.
Història
Apareix esmentada per primera vegada en un
document del 979, quan Miró II de Besalú, bisbe de Girona, llega a l'abadia de
Santa Maria d'Arles els delmes de l'església de Costoja.
Poc després, era propietat de la comtessa
Ermengarda quan el 988 aquesta en féu donació al seu espòs, el comte de
Cerdanya i Besalú Oliba Cabreta, que tot seguit la transferí a Santa Maria
d'Arles, que hi constituí un priorat. L'edifici actual, obra de l'abat Ramon I
d'Arles, fou consagrat el 1141 pel bisbe d'Elna Udalgar de Castellnou,
substituint-ne un de més antic.
Arquitectura i decoració
L'església és d'una sola nau de volta de canó,
reforçada amb contraforts i amb espitlleres per obertures.
L'interior està format per dos cossos, la nau i
el cor, amb un absis semi-circular. Són a destacar el transsepte i la
portalada, ornada amb figures i pintures romàniques. El campanar és de torre
quadrada.
Una bellíssima reixa del segle XII tanca el
presbiteri. La porta d'entrada té ferratges cargolats del segle XII. Al cambril
de l'església es venera la Mare de Déu de l'Espinàs, obra del segle XVIII.
Bon dia, Jordi,
ResponderEliminarEstic fent un estudi sobre els Sants de la Pedra i m'agradaria rebre-hi informació relacionada amb la Catalunya Nord. Gràcies.
Atentament,
Lluís Barberà i Guillem
Historiador
flotant.43@gmail.com