jueves, 3 de septiembre de 2015

A peu pel Parrissal de Beseit remuntant el riu Matarranya.

Què trobareu:

Si als vostres nens els agrada l’aigua i l’aventura, l’itinerari pel Parrissal, a Beseit (Terol), és una ruta que us garanteix l’èxit.

Remuntant el riu Matarranya entrareu als Ports de Beseit saltant de pedra en pedra, passant per passarel.les mentre l’aigua del riu salta sota els vostres peus o posant a prova el vostre equilibri creuant el riu per troncs de fusta.

Una ruta per gaudir dels Ports amb una bona remullada!

Com anar-hi:

La ruta s’inicia a l’aparcament del Pla de la Mina, a Beseit.

Per arribar a Beseit heu d’agafar la A231 d’Arnes a Vallderoures. Arribats a Vallderoures heu de seguir per la carretera que us portarà directament a Beseit.

Quan entreu al poble heu de dirigir-vos cap a l’església. En arribar a l’església trobareu el primer indicador cap al Parrissal. Gireu a l’esquerra i seguiu les indicacions que us portaran per una pista asfaltada a l’aparcament on s’inicia la ruta, ubicat a uns 6 km del poble.

Aparqueu el cotxe i seguiu a peu per la pista que s’inicia darrera de la cadena. A uns 200 metres trobareu a mà dreta un desviament cap a les pintures rupestres de la Fenellasa. Per arribar-hi, ja haureu de creuar pel primer pont de fusta. Us heu de fixar molt bé per trobar 3 genets vermells pintats a l’època del Neolític.

Torneu a la pista per continuar amb l’itinerari. A uns 500 metres trobareu l’àrea de lleure del Pla de la Mina, amb taules. En passar la zona de picnic (i a uns 800 metres des de l’aparcament), comença l’aventura. Trobareu la primera passarel.la de fusta.

A partir d’aquest moment heu d’anar remuntant el riu a banda i banda. El traçat no està molt marcat, però us podeu guiar per uns punts blaus a les pedres, a més dels troncs i passarel.les ubicats estratègicament per facilitar el pas.

Just en passar la primera passarel.la heu de pujar per un corriol a l’esquerra per no mullar-vos els peus. De seguida trobareu la següent passarel.la, que us portarà al primer salt d’aigua.

En passar la tercera passarel.la de fusta i arribar a una petita esplanada de pedres, haureu de creuar el riu per unes pedres.

A la banda dreta del riu trobareu un corriol que s’endinsa en el bosc. Al final del sender del bosc (sempre seguint el curs del riu que segueix a l’esquerra) arribareu a un tronc. Feu-lo servir. Després de 4 troncs i 2 passarel.les més i quan porteu aproximadament 1 hora i dos quarts de camí, arribareu a una zona de tolls espectacular envoltada per balmes i coves.

Si aneu amb nens menors de 10 anys, us recomanem aturar-vos aquí. Trobareu una zona de bany excel.lent i tolls on els nens gaudiran dels peixos i els ocells que niden pels voltants.

Pels que volen arribar a les Gúbies del Parrissal i l’Estret del Parrissal -un gorg en el riu Matarranya amb parets de roca de 60 metres d’alt però només 1,5 metres d’amplada- recomanem descansar en aquest punt, ja que encara queda una bona hora de camí de pujada per roques enormes, una tram de bosc i més roques que només podeu pujar grimpant.

La tornada es fa pel mateix camí.

La millor època: estiu, primavera

On dinar:

Us recomanem portar el picnic amb vosaltres i menjar a la zona de tolls. Si preferiu més comoditats, a l’inici de la ruta trobareu unes taules a l’àrea de lleure del Pla de la Mina. I pels que volen degustar la cuina local amb uns bons ternascos, us recomanem anar al restaurant el Racó del Toscà, a Beseit. El mateix restaurant també té un bar on podreu fer el cafè, si heu fet un picnic.

Més informació:

-Dificultat: mitjana

-Tipus: ruta lineal

-Durada: aprox. 3 hores (sense aturades; inclou anada i tornada fins als tolls).

-Distància: aprox. 3 km

-Accessibilitat: gran part del recorregut es fa seguint el curs del riu. S’ha de creuar el riu per pedres, troncs i passarel.les de fusta.

-Recomanacions: s’ha de portar bon calçat per caminar sobre roca i grava. A més, porteu calçat que es pugui mullar per si voleu caminar pel riu. S’ha de portar suficient aigua per tota la ruta.

Es recomana fer la ruta a l’estiu, ja que per molt de compte que tingueu, acabareu amb algun peu mullat. Intenteu evitar les hores de màxima calor, porteu protector solar, gorres, banyador i muda (sobretot sabates i mitjons).