viernes, 30 de mayo de 2014

CANTONIGRÒS - LA FORADADA

Cantonigròs és una entitat de població del municipi de Santa Maria de Corcó a la comarca d'Osona. En el cens de 2005 comptava amb 336 habitants.
El poble és conegut per haver celebrat el Concurs Parroquial de Poesia de Cantonigròs, un dels primers festivals poètics en català després de la Guerra Civil, el Festival Poètic de Cantonigròs. Des de 1983 celebra un festival de música coral d'arreu del món, el Festival Internacional de Música de Cantonigròs, que des de 2012 té lloc a Vic. El topònim té l'origen en el mas de can Toni Gros, del 1565, renom d'Antoni Prat. Popularment s'anomena Cantoni.

Amb esmorzar incorporat sortim de Terrassa cap a Osona , concretament a Cantonigròs , en el terme es troba la Roca Foradada , el nostre objectiu per avui .

Abans d'iniciar el passeig , talladet reconfortant al restaurant Puntí , situat a l'entrada del poble . No té mala pinta , avancem feina i reservem taula per menjar.

Seguim fins al pàrquing habilitat al costat del camp de futbol , i des d'aquí iniciar l'excursió . Cal seguir l'ampli camí que va baixant cap a la riera . Està en bones condicions , si de cas cal vigilar en els trams finals, on s'estreny i guanya desnivell , i les fulles caigudes i la humitat ho poden fer relliscós ( en algunes zones hi ha baranes de fusta ) . No està molt senyalitzat (algunes marques grogues ) però en honor a la veritat no cal , no té pèrdua . Es podria dir que és apte per a tots els públics , si bé s'ha de procurar no anar en xancletes o amb talons .

En poc més de vint minuts arribem al curs de l'aigua , i de sobte es desplega davant nostre un paisatge de postal : en un amfiteatre de paret de roca es dibuixa una cascada amb una caiguda d'uns 15 metres , al costat d'una roca " foradada "per on entra la llum solar que il.lumina un toll d'aigua que , en època estival , convida al bany .

Hem tingut sort i només hi ha un petit grupet , que poc després d'arribar nosaltres emprèn el retorn , i ens deixa espai i silenci per gaudir del racó i fer les fotos de rigor . Creuem la riera i per un estret corriol que puja , accedim al forat de la roca , des d'on tenim una altra perspectiva de l'enclavament .

Tornem a la bassa i , esgotada l'exploració de l' entorn, emprenem el retorn . Ara és tot costa amunt , i en algun tram el pendent és apreciable , però amb fotos i parades en només quaranta minuts estem en l'origen.

Les cròniques del lloc asseguren que a l'estiu és una concorreguda zona de passeig amb banyistes inclosos. El cabal d'aigua , lògicament , s'incrementa amb les pluges i és més espectacular .

De tornada al restaurant , vermutet a la terrassa , orientats al sol , fullejant la premsa mentre es fa l'hora de dinar . El menjar compleix les expectatives , una carta que no ha d'haver variat en els últims trenta anys , segueixen oferint " Pijama " de postres , però que no enganya a ningú i amb una bona relació qualitat / preu : escalivada , patates farcides de carn , vedella amb bolets i conill a la brasa amb allioli , i més contents que un gos amb dues cues .

Fem un curt passeig pel poble per acabar de veure’l. A l'horitzó es retalla el perfil de les muntanyes que emergeixen de la boirina de la vall , amb el Pedraforca com a reclam .

I abans que comenci a caure la tarda tornem per on hem vingut .