sábado, 9 de agosto de 2014

BEUDA – MARE DE DÉU DEL MONT ( GARROTXA )

DESCRIPCIÓ DEL RECORREGUT

Quan arribem a Beuda (molt a prop de Besalú ) veiem que el nucli és molt petit ja que només està composat per un restaurant, l’esglèsia, l’ajuntament i un parell de cases. Així no ens podem liar amb el camí de sortida. Podeu deixar el cotxe a l’aparcament del restaurant i enfilar cap a l’esglèsia romànica del s.XI que domina la plaça amb la seva rotunda façana. Només cal que prenem el camí que surt de l’esquerra de l’església, allà mateix trobareu un esquemàtic mapa que ens indica la ruta a seguir. A Beuda teniu: Església de Sant Feliu de Beuda (2 fotos ), el Castell de Beuda ( 2 fotos ) y el Castellot o Castell dels Motos ( 2 fotos )

Aquest camí surt immediatament a la carretera i comença amb una lleugera pujada. Seguim aquesta carretera durant uns 900 m i trobem un rètol que ens indica que hem de pendre la pista que comença a l’esquerra de l’asfalt, endinsant-nos a un petit bosc d’alzines (el Pla de Bosc). En aquest punt hi ha un senyal de prohibit el pas a vehicles (excepte veïns). Aquí comencem a veure els senyals grocs i blancs que ens indicaran el camí fins a la nostra destinació.
Seguim per la pista i a 300 metres els senyals ens desvien cap a l’esquerra on deixem la pista per entrar en una senda. Només uns cinc metres més enllà el camí es bifurca. A l’esquerra anirem (tal i com ens indica un rètol de fusta clavat a un arbre) cap el Castellot (o Castell dels Moros) mentre que a la dreta un rètol metàl·lic ens indica “Mare de Déu del Mont per la Roca Pastora”. El camí de l’esquerra també ens portaria fins el monestir de Sant Llorenç de Sous però nosaltres seguim el clàsic de pujada per la font de la Roca Pastora i per tant prenem el camí de la dreta i 3 minuts després passem just per sobre de Can Oliveres.
Aquesta senda ens portarà fins a la carretera de Falgars. Veurem alguns senyals vermells durant el camí. No hem de fer cas, la nostra ruta està indicada pels senyals grocs i blancs. Durant gran part del camí veurem a la nostra esquerra el Castellot, un petit castell en ruïnes situat just a sobre d’un puig.

En poca estona arribem a les Envistes. Es tracta d’una zona de rocs a l’esquerra del camí amb vistes cap el Castellot (hi ha alguns senyals vermells en les proximitats). Tot pujant tardem uns 15 minuts més en arribar al punt anomenat Salve Regina. Aquest punt és distingeix per una petita placa i és on s’aturaven els pelegrins que anaven cap al Santuari per entonar el Salve Regina (d’aquí el nom). En aquest punt tenim una bona vista sobre el Castellot i el castell de Beuda.

Poc a poc anem pujant i quan arribem als 800 metres d’alçada sortim a la carretera de Falgars, just en front d’un rètol indicador que ens diu que hem de seguir la carretera cap amunt. Als pocs metres de trobar la carretera (uns 200) arribem a la Font de la Roca Pastora ( 2 fotos, cal pujar unes escales a la dreta de la carretera). El dia de la revisió la font estava seca, així que no podem assegurar que trobeu aigua si feu aquesta ruta. Una mica abans d’arribar a la font hi ha un mirador. És aquí a la carretera on comencem a veure el senyals vermells i verds que també ens porten al Santuari.

Seguim caminant per la carretera poc menys d’un quilòmetre i arribem a Sant Llorenç de Sous ( 3 fotos ), una abadia benedictina documentat del 1003 (la seva esglèsia es anomenada ja al 871). Pel que sembla està en procés de restauració i val la pena visitar-la ja que la part restaurada es troba en molt bon estat. Entre la seva cara sud i oest trobem una abundosa font (estava seca i molt deixada la segona vegada que vam fer la ruta) amb un rètol explicatiu de la curiosa llegenda sobre el seu origen.
Passada l’abadia la carretera fa un gir a l’esquerra i tot just a la corva veiem un corriol que s’enfila amunt partint de la dreta de la carretera. Aquesta senda es perfectament visible i esta senyalitzada tant amb els senyals grocs i blancs com amb els vermells i verds i amb un rètol. Aquí el camí es fa costarut (deixem ja la placidesa de la carretera) i després de superar 100 metres de desnivell i caminar durant uns 10 minuts arribem al Coll de Sorreres i poc després tornem a sortir a la carretera. Ara hi estarem poca estona a la carretera ja que als 100 metres d’entrar a la carretera prenem una nova senda que surt de la nostra dreta al primer revolt.

Ara ja ens queda molt poc per arribar… En pocs metres el camí de Falgars ens arriba per la dreta i el camí es torna empedrat, unes quantes ziga-zagues i ja estem al Santuari de la Mare de Déu del Mont ( 3 fotos ). Malgrat les antenes de telecomunicacions que hi ha al cim les vistes, si la meteorologia ho permet, son totalment espectaculars abastant des del Collsacabra fins el cap de Creus i des del Pirineu fins el Montseny.
La tornada, a bon pas, la fem pel mateix camí en una hora i mitja.