miércoles, 7 de mayo de 2014

CONJUNT DE SANTA MARIA DE LLUÇÀ - CASTELL DE LLUÇÀ – ERMITA DE SANT VICENÇ ( OSONA )

Lluçà és un conjunt dispers de cases i masies disposat a l'entorn d'un petit nucli rural que compta amb nombrosos i destacats vestigis històrics.

Dóna nom a la comarca natural del Lluçanès, actualment integrada a Osona.

El municipi inclou, també, el poble de Santa Eulàlia de Puig-oriol. Al poble hi ha el Monestir - Església de Santa Maria de Lluçà i, en un turó veí, les restes d'un antic castell medieval i l'ermita romànica de Sant Vicenç, de finals del segle X. El trajecte discorre, a més, per un bell entorn natural de prats, camps de conreu i un bosc poblat de pins, roures i avets.

Per accedir a Lluçà cal agafar la carretera C-154, que uneix Prats de Lluçanès i Gironella, i prendre a mà dreta (al km 33) la BV-4341 que porta al poble en 4 km (a Prats de Lluçanès s'hi arriba des de Vic per la mateixa C-154 en direcció a Gironella). Al costat de l'antiga església de Santa Maria de Lluçà, del segle XII, hi ha un aparcament on es pot estacionar el cotxe.

0,00 km (751 m). Santa Maria de Lluçà. Des d'aquí, deixant l'església a la dreta i donant una volta pel costat del cementiri, que es deixarà a l'esquerra, es creua la carretera i es pren un camí senyalitzat a l'altra banda amb les marques blanques i vermelles del GR-1 (sender de Gran Recorregut) que es dirigeix cap al nucli de Santa Eulàlia de Puig-oriol.

S'avança per una pista i, als 5 min, es topa amb una cruïlla on hi ha una alzina i una creu. Es continua recte, cap al nord, pujant per la pista amb indicacions cap al castell i deixant, a mà esquerra, l'accés a la masia del Vilaró.

0,72 km (798 m). Als 12 min s'arriba a la masia abandonada del Castell, i de les pastures que l'envolten. Davant mateix de la masia es deixa el GR i es gira a la dreta per una pista que s'enfila al turó, cap al sud-est. Es travessa una tanca per al bestiar, que cal tornar a tancar en haver passat, i s'arriba a una esplanada. Des d'aquí es puja al turó per un camí que discorre sota el bosc format per una gran varietat d'arbres i d'espècies vegetals.

1,48 km (895 m). Després de mitja hora s'accedeix al cim del turó. Aquí es troben les runes de l'antic castell de Lluçà,
on es distingeixen les bases de les muralles. Una mica més avall s'ubica l'ermita de Sant Vicenç (880 m), petit temple de forma circular de l'any 988 que va ser reformat als segles XI i XII.

Les vistes des del turó, on hi ha un mirador, són magnífiques: al sud es poden veure les terres del Lluçanès i el massís del Montseny, al nord la serra del Cadí i el Pirineu Oriental, i a l'oest els rasos de Peguera. Per tornar es desfà el camí.

En acabat, es pot visitar el conjunt monumental de Santa Maria de Lluçà, articulat al voltant del Museu de Lluçà. Consta d'un conjunt que abasta des del romànic primerenc fins al gòtic: cal veure-hi el claustre, l'església, on destaca el frontal de l'altar, la porta forrellada, les pintures al fresc, la creu policromada i les tombes antropomorfes.

RESUM:
  • Senyalització:Sí
  • Temes:Natura | Cultura
  • Distància:2.96 km
  • Tipologies:Rutes a peu en família