martes, 6 de mayo de 2014

MONTFRED – LA CROSA ( COMARCA DEL MOIANÈS )

L'Estany - collet de Sant Pere - Montfred - coll del Torn - la Rovirassa - el Castell, la Crosa - l'Estany
Descripció:

PK 0-00-00 h Sortim del poble pel carrer Verdaguer i arribem a la carretera de Barcelona.

00.02 h Sense travessar-la, agafem el camí de l'esquerra senyalitzat com a GR-3. El camí passa per sota del costat dret de la casa pairal del Grau, la masia més gran del nucli urbà. A la dreta queden unes basses per abeurar el bestiar.

00.07 h A l'esquerra deixem el cementiri i prenem el camí de la dreta, que s'enfila fins a arribar a la masia de la Crosa; un cop passada la casa el GR-3 travessa una tanca i segueix a la dreta. Nosaltres continuem per l'esquerra, per on ja anàvem. El camí ens porta fins al collet de Sant Pere.

00.20 h En aquest indret trobem una cruïlla de camins. Prenem el segon camí de la dreta, el senyalitzat com a GR-177, cap a Santa Maria d'Oló (RECOMANABLE VISITA A L’ESGLÉSIA PELS RATAULES ESPECTACULARS , queda a dalt del poble ) Els altres camins porten: el de més a la dreta, al puig de la Caritat; el de l'esquerra, a Puigmartre, i l'altre de l'esquerra, al poble. El sender que hem agafat va baixant, oferint-nos una magnífica ponoràmica a la nostra esquerra.

00.25 h Es deixa un altre camí a l'esquerra que baixa fins a la baga de Montfred.
Quan la panoràmica se'ns obre, a sota i a la nostra esquerra, es veu un pla, unes runes i una bassa: és tot el que queda de l'antic mas de Montfred, documentat ja l'any 930...

00.45 h Arribem a un indret on hi ha un camí també ample però no tan fressat que tira amunt cap a la dreta.
Si la volguéssim fer, aquí començaria la variant.
Hem deixat l'últim trencant a mà dreta i continuem per on ja anàvem, per GR-177 o camí d'Oló.

00.55 h A l'esquerra del camí hi ha un petit replà on podem aturar-nos per veure, enrere, el puig de la Caritat i Puigmartre i, al davant, Montserrat.

00.58 h El sender arriba a una suburbanització, Rubís. A la cruïlla s'indica Finca Rubís i Oló. Prenem aquest darrer camí, que ve de dret.

00.60 h Aquí, en un bosc de pins, hem d'agafar el camí de la Rovirassa, que fa una forta i continuada baixada; davant nostre ens queda una bona panoràmica del Lluçanès i el Pirineu.

01.20 h Arribem a una cruïlla. El camí de l'esquerra ens portaria a uns camps i el de la dreta al Castell. Agafem el que continua recte, cap a la Rovirassa (continua la baixada).

01.23 h Hem arribat a la casa de la Rovirassa.

01.28 h Tornem enrere, fins a la darrera cruïlla, on prenem el camí de l'esquerra, entre pins i algun roure, que ens portarà al Castell. El sender, que va pujant lleugerament, recorre tota la baga de l'Heura i part de la del Castell.

01.45 h Hi ha un vial a l'esquerra que baixa cap al mas de l'Heura. El deixem i continuem pel que fa pujada.

02.15 h A la dreta ens queda el camí que ve del coll del Torn. El deixem i continuem recte. Des d'aquest punt, entre els pins, veurem l'esglesiola i el pla de Sant Feliuet de Terrassola. Aquesta església ja existia l'any 927. Absorbida pel monestir de l'Estany l'any 1086, ara està integrada al municipi de Santa Maria d'Oló. A sota hi tenim el Castell, i a la dreta de Sant Feliuet, el mas del Pla.

02.17 h Uns cent metres més enllà agafem el sender que s'enfila cap a la dreta. No és tan fressat, però és ample i torna a ser marcat com a GR-3.

02.30 h Després d'una pujadeta s'arriba a un petit pla, el pla del Pi. Darrere nostre i mig amagat deixem un altre caminet i continuem amunt.

02.35 h Passem una cadena. A l'altre cantó hi ha un bosquet de pins molt net. Arribem a una tanca elèctrica, que cal treure i tornar a posar tal com estava. Davant nostre ja tenim la casa de la Crosa.

02.45 h Arribem a la tanca elèctrica i al camí per on hem passat a l'anada. Continuem a l'esquerra, i el desfem fins a arribar al poble.

RESUM :

Durada aproximada: 2 hores 50 minuts
Quilòmetres: 12, aproximadament
Dificultat: fàcil, apte per a tothom