martes, 6 de mayo de 2014

LA ROVIRA – GARFÍS ( COMARCA DEL MOIANÈS )

L'Estany - Casanova de la Vall - la Rovira - Garfís - la Cabanya - Comes Vell - Comes Nou - cal Costa - cal Jan - l'Estany

PK 0-00.00 h Sortim del poble pel carrer Verdaguer fins a trobar la carretera que va cap a Vic. La prenem en aquesta direcció; una mica més enllà veurem un camí que surt a la dreta i ens porta a la Montjoia, una pista forestal marcada com a GR-3 i GR-177. A uns 75 metres aproximadament agafem el segon trencant a l'esquerra en direcció a Senties, abandonant el GR. El camí és planer i passa per la dreta de l'antic molí de l'Estany.
Deixem un camí a la dreta i seguim pel mateix que anàvem. Immediatament som al sot de la Vinya. Quan el camí es comença a enfilar, en prenem un de planer que surt a la dreta i va vorejant els camps del quintà de la Carrera. Fins ara la vegetació que ens ha acompanyat és la roureda de roure martinenc.
Al final dels camps deixem el trencant de font d'Auró a la dreta.El camí que seguim gira a l'esquerra i es va endinsant per un bosc mixt de pi roig, roures, avellaners, aurons... A mà esquerra i enfilada, veiem la casa de Senties. A la dreta trobem una bifurcació i l'agafem. A uns 200 metres hi ha un sender a l'esquerra que baixa fins a font Canaleta, on podem reposar una estona.

00.35 h Tornem al camí i continuem amunt. Deixem enrere un trencant que gira en rodó a mà dreta. Arribem a una bifurcació amb molta vista: el puig de la Caritat, el Lluçanès, l'Alt Berguedà, el Pirineu. Continuem a la dreta i amunt, fins a la Casa Nova de la Vall, que deixem a la dreta. A l'esquerra ens queda la bassa.

00.45 h Continuem pel mateix vial en direcció sud, sud-est i aviat arribem a una pista en millor estat: és el camí ramader. Des d'aquí podem veure una magnífica vista del massís del Montseny. Ara agafarem el camí ramader cap a la dreta, en direcció sud. Ens trobem a la vall que és la capçalera del riu Mèder.
Uns 200 metres més enllà arribem al collet de la Creu de la Vall on hi ha un roure a mà esquerra i un camí que baixa. El prenem i el seguim fins que trobem una bifurcació a l'esquerra que mena a la Vall. La deixem i seguim recte.
Després d'un revolt molt pronunciat hi ha un sender cap a l'esquerra, que hem de seguir fins a la bonica casa pairal de la Rovira, avui tancada.
01.05 h Just quan acabem de deixar la casa i a la dreta, sota el camí, davant d'un freixe, hi ha la font de Lourdes. Ens trobem dins una ampla vall, que a la tardor es tenyeix dels colors propis de l'estació.
Deixem la Rovira a la nostra esquerra i continuem en direcció sud. Davant nostre, un xic encimbellat, hi veiem Garfís.

A mà dreta hi ha una mena de pista oberta de nou, que no agafem. Continuem pel mateix camí enmig de blades, aurons i roures.
Quan trobem un petit cobert a l'esquerra, agafem el camí que gira a la dreta; més endavant hi ha un camí que va cap amunt a l'esquerra. No l'agafem, sinó que continuem pel que marxa de pla. El sender fa ziga-zagues tot passant per davant dels antics pavellons d'una casa de colònies. Els primers són al cantó esquerre del camí, els altres a la dreta. Enfilem amunt enmig de roures, pi roig i pícees de plantació, en direcció sud.

01.40 h Així arribem a Garfís. Si ens girem veurem una magnífica panoràmica del Pirineu, el Puigsacalm, el Cabrerès, la cinglera del Far...
Seguim el mateix camí fins a arribar a la pista que va de l'Estany a Collsuspina i la prenem, a la dreta, en direcció a l'Estany. Som altre cop al GR-3 i GR-177, i el camí passa enmig de pins de repoblació, roures i pi roig.

01.45 h Deixem el GR quan trobem el primer camí a mà esquerra, que baixa en direcció sud i ens porta, uns cent metres més enlla'fins a un dolmen que queda a la nostra esquerra, lleugerament elevat sobre el camí.
Al peu del dolmen hi ha una cruïlla de camins: agafem el que va en direcció a ponent i passa per sota del puig Rodó, de 1057 metres d'alçada, un bon mirador del Moianès i el Vallès, al sud, el Bages, a l'oest, l'Osona, a l'est, i les comarques del Ripollès i el Berguedà al nord.
A uns 200 metres, a l'esquerra, trobem un camí tancat amb un cadenat. El deixem i continuem pel que ja seguíem, enmig d'una roureda; més amunt hi ha una pineda de repoblació i el cim del puig Rodó. Continuem tenint molt bona vista: els cingles de Gallifa, Sant Llorenç del Munt, Montserrat...

02.20 h A l'esquerra deixem la casa de la Cabanya, sense passar-hi. El camí gira a la dreta, en direcció nord nord-oest i passa entre feixes de conreu i pastures fins a arribar a Comes Vell i la Casa Nova de l'Heura.

02.30 h Un cop passades les cases trobem dos trencants a l'esquerra, que no agafem, i continuem pel mateix camí, que va paral·lel a la carretera.

02.40 h Deixem Comes Nou a l'esquerra i prenem el camí que surt, abans d'arribar a la carretera, a la dreta. El vial enfila cap a la casa enrunada de cal Costa, i la de cal Jan, ara tancada, totes dues al serrat de l'Horabona. Continuem fins a trobar la pista amb la senyalització dels GR-3 i GR-177, que seguirem fins a arribar al poble. Abans, però, haurem pogut gaudir un altre cop de les vistes del Pirineu.

03.15h- L'Estany.

RESUM :
Durada aproximada: 3 hores i 15 minuts
Quilòmetres: 15,5 aproximadament
Dificultat: fàcil, apte per a tothom.