lunes, 23 de junio de 2014

PUJADA A PERAFITA ( 2.756 m ) I MONTURULL ( 2.761 m ) DES DELS ESTANYS DE LA PERA .

Excursió molt popular per l'entorn de la petita regió lacustre dels estanys de la Pera, dominada pels emblemàtics cims de Perafita i Monturull, fronterers amb Andorra. Els dos cims tenen una forma ben diferent: el Perafita és esvelt i redreçat, mentre que el Monturull és més voluminós. L'ascensió a aquests dos cims, força dreta en alguns indrets, permet gaudir de la visió dels estanys de la Pera: el petit és molt acollidor i amb els voltants més verds, mentre que el gran té les vores més accidentades.

A Martinet de Cerdanya, on s'arriba per la carretera N-260 (entre Puigcerdà i la Seu d'Urgell), s'inicia la carretera que puja a Lles (LV-4036) en 9 km. Abans d'arribar-hi, es pren un trencall de l'esquerra que duu a Arànser.

D'Arànser cal pujar per una pista asfaltada fins a les pistes d'esquí nòrdic (el Fornell, 1880 m). Un cop allí se segueix per la pista forestal sense asfaltar que s'enfila cap al refugi de Prat Miró (2000 m) i arriba a les Pollineres (2040 m, al cap de 12 km), on es deixa el vehicle. Des de les Pollineres hi ha 2 km per arribar al refugi dels Estanys de la Pera, 3 km si s'hi va per la pista forestal. També s'hi pot arribar des de Lles i l'estació d'esquí nòrdic de Cap de Rec per la pista forestal que comunica ambdues estacions d'esquí (veure la ruta per a bicicleta tot terreny Sota la Tossa Plana).

La ruta comença a les Pollineres (el pas de vehicles està barrat més amunt). La pujada fins al primer estany coincideix amb el camí del GR-11-10, que ve de Cap de Rec, però també es pot fer per la pista forestal, més suau, que travessa el GR fins a 7 vegades. Si s'ha pujat per la pista, de baixada serà fàcil reconèixer el GR fent drecera entre els revolts.

Als 1,4 km el GR troba per vuitena vegada la pista forestal i se'n va cap al refugi. Aquí cal seguir pujant obligadament per la pista, deixant, poc després, l'estany Inferior de la Pera a l'esquerra (km 1,6 a 1,7).

200 m després de deixar l'estany Inferior s'arriba a un pontet que travessa el riu en un ample revolt (2310 m, 1,9 km, 45 min). Seguint la pista forestal s'arriba al refugi (2350 m) en 500 m. Si s'ha dormit al refugi, després només caldrà baixar aquest tram.

Des d'aquest revolt que travessa el riu es deixa la pista i s'agafa un camí que remunta el riuet pel seu marge dret i, en 200 m, arriba a l'estany Superior de la Pera (2340 m, 2,1 km, 50 min). És famós per les seves truites, avui protegides.

Al desguàs de l'estany es veuen, a l'esquerra, al sud, solcs paral·lels en el neret que pugen pel bosc. És el camí que en 200 m arriba a un serrat on desapareix el bosc. Es veu el clot de la Bassa amb el Monturull. Cal perdre uns metres d'alçada anant cap al fons del clot, on es troba el GR abans esmentat, i seguir remuntant el fons del clot cap al coll que hi ha a l'esquerra del Monturull, al sud-oest, deixant a la dreta el torrent de Claror, més marcat, que va a l'oest cap al coll de Claror, situat a la dreta, al nord, del Monturull. Poc després, a la cota 2440 m, hi ha una font amb molsa, és la sortida de la bassa que dóna nom al clot, situada 100 m més amunt, a la cota 2460 m (2,9 km). Es torna enrere 50 m i es veu clarament el camí que puja flanquejant cap a una fita (2615 m), visible al sud-est.

El següent molló (2660 m, 5,3 km) és un cim molt pla al sud-est del Monturull. Cal anar, doncs, al nord-oest, baixant suaument fins a la cota 2635 m del coll de Monturull (4 km) que abans ha servit de referència. Cal seguir la planera carena cap al pic de Monturull.

Al peu del cim el camí flanqueja desviant-se a l'esquerra per la vall de Bescaran, a l'Alt Urgell. A la cota 2720 m s'arriba al pla del cim del Monturull o Torreta dels Soldats que està una mica a la dreta, al nord-est (2761 m, 5 km, 2 h).

És un cim pla i ample des d'on el panorama s'obre cap al cantó de la Seu d'Urgell i el Cadí. És fronterer amb Andorra. Per roquissers i terreny herbat es baixa al següent coll tot seguint la carena fronterera.

Coll de Claror (2578 m, 5,6 km, 2 h 20 min). Es continua carenejant pujant fort.

Perafita o tossal de la Truita (2756 m, 6,2 km, 2 h 45 min). Des d'aquí es tenen bones vistes sobre els estanys. Cal baixar per la carena fronterera, sense cap dificultat.

Port de Perafita (2570 m, 6,8 km, 3 h). Se segueix el replà de la carena fins al collet de Sant Vicenç (2570 m, 7,2 km). El camí se separa definitivament de la divisòria d'Andorra i, flanquejant sota el pic del Sirvent, baixa cap al sud-est, primer, i, després, al sud fins al refugi dels Estanys de la Pera (2350 m, 8,6 km, 3 h 40 min).

És més agradable i ràpid baixar pel GR-11-10 que per la pista forestal. Als 400 m de forta baixada (9 km) es retroba la pista forestal i la cruïlla, a 1,4 km de la sortida, on es deixava el GR.
A partir d'aquí cal baixar per on s'ha pujat fins a les Pollineres (10,4 km, 4 h 20 min). Fi del recorregut.

La ruta també es podria fer en direcció inversa a l'exposada, així com pernoctant al refugi dels Estanys de la Pera.