domingo, 22 de junio de 2014

ROMÀNIC DE BELLVER DE CERDANYA A BOLVIR ( AMB COTXE )

Recorregut amb cotxe per pobles i indrets de la Baixa Cerdanya a través d'un paisatge lluminós i verd, obert de bat a bat com poques valls del Pirineu, on destaquen les esglésies romàniques, d'una gran puresa i bellesa arquitectònica. Visitarem 7 esglésies , he posat 7 fotos ( una per església per ordre de l’excursió ).

L'inici d'aquesta ruta és Bellver de Cerdanya, al peu de la carretera N-260 entre Puigcerdà i la Seu d'Urgell.
S'hi recomana visitar el nucli antic, al cim del qual hi ha una plaça en part porticada i, a prop, l'església de Santa Maria i Sant Jaume. Després, i des de l'extrem occidental del poble, cal seguir la petita carretera que en direcció SO mena a Santa Eugènia de Nerellà, on val la pena visitar l'església del mateix nom, un edifici romànic molt modificat, però que conserva el millor campanar de la zona del seu estil, altrament conegut com la Torre de Pisa de la Cerdanya a causa de la seva inclinació.

A continuació, s'ha de tornar a Bellver
per seguir cap a migdia per la minsa carretera que duu a Talló, on cal visitar l'església del s. XII de Santa Maria de Talló, una de les més importants de la comarca i que fou seu d'una comunitat canonical.

La ruta es dirigeix ara cap a Beders. Per arribar-hi, cal retornar a Bellver i seguir a llevant per la carretera LP-4033a i, a Baltarga, agafar un trencall de la dreta (S) fins a l'església de Sant Andreu de Baltarga , un edifici romànic d'una sola nau tancat a l'E per un bell absis del s. XII.

Es recula fins a Baltarga i se segueix cap al N fins a la carretera N-260, que es pren a la dreta (E) en direcció a Puigcerdà. Després de passar Isòvol, es gira a l'esquerra (NO) pel trencall que porta a Olopte (la GIV-4032), lloc on cal visitar l'església de Sant Pere, que data del s. XIII i que compta amb un bell portal d'arquivoltes i pilars rematats per capitells de decoració vegetal. Al MNAC de Barcelona, es guarda una talla policromada de la Mare de Déu (s. XIII) procedent d'aquesta església.

De nou, cal reprendre la carretera de Puigcerdà i continuar cap a All, població a l'entrada de la qual hi ha l'església de Santa Maria, que data del s. XII i que té portes que conserven part de la ferramenta romànica original. Al seu interior, es mostra un retaule gòtic dedicat a la Mare de Déu procedent d'un pintor anomenat mestre d'All, del s. XV. El MNAC de Barcelona conserva, també, una talla romànica de la Mare de Déu i un santcrist procedents d'aquest temple.

L'última parada de l'itinerari és a Bolvir, on s'accedeix seguint cap al NE per la mateixa carretera N-260, després de Ger. A Bolvir, cal visitar l'església de Santa Cecília, edificació que també data del s. XII i que compta amb un portal a migdia format per arquivoltes en degradació, columnes i capitells esculpits. Les teulades són de licorella i el campanar, de construcció posterior, és una torre adossada amb coberta piramidal.

Així finalitza aquest itinerari romànic per la Cerdanya.