miércoles, 13 de agosto de 2014

PIC DE LA DONA ( 2.702 m )– BASTIMENTS ( 2.881 m )

VALL DE CAMPRODON SOBRE LES PISTES D'ESQUÍ DE VALLTER 2000.

INTRODUCCIÓ

La ruta que fem avui és una de molt coneguda .
La ruta no és d’una gran dificultat i sense neu probablement la puntuaria amb un 2 sobre 5.
La ruta comença a l’aparcament de l’estació d’esquí de Vallter 2000, puja pel torrent de la Portella fins a la Portella de Mentet i gira cap a l’oest per pujar al cim del Pic de la Dona, d’aquí anem a Bastiments i tornem pel Coll de la Marrana i passant pel costat de les restes de l’antic refugi d’Ull de Ter (inaugurat al 1909) tornem a Vallter. El camí és força evident amb bon temps degut a la manca total de vegetació.

FITXA TÈCNICA

Pujada acumulada: 860 m
Alçada mínima-màxima: 2150-2870 m
Distància aproximada: 9,70 km
Temps aproximat sense parades : 3h 55m

DESCRIPCIÓ DEL RECORREGUT

Aparquem a l’estació d’esquí de Vallter 2000 ( 1 foto ), aprofitant que aquest any la temporada d’esquí s’està endarrerint molt i que per tant l’estació està practicament deserta. Darrera del restaurant surt un sender que ressegueix el Torrent de la Portella. El camí, sense neu, és força evident i està marcat per algun senyal groc i algunes fites. De tota manera, només cal seguir pel torrent amunt i no ens perdrem. Als pocs minuts el camí travessa el torrent i un rètol ens indica que a la nostra dreta el camí segueix cap el Roc Colom, el Costabona i el Canigó.

Nosaltres seguim pujant tot seguint el torrent i les fites i en una mitja hora i sense dificultat arribem a la Portella de Mentet ( un coll amb la fita fronterera 511 on tenim una bona vista del Canigó ( 1 foto ), del Gra de Fajol Petit, el Gra de Fajol, el Coll de la Marrana i Bastiments ( 1 foto general dels pics que es veuen ).

Girem cap a l’oest (cap a la nostra dreta) i comencem a ascendir fent llargues ziga-zagues seguint les fites i els rastres d’alguns senyals vermells. Poc a poc anem guanyant alçada i la vista sobre la vall d’Ull de Ter es va eixamplant al sud mentre que cap al NE l’imponent massís del Canigó va guanyant protagonisme.

La pujada no té cap dificultat i arribem al Pic de la Dona de 2.702 metres ( 2 fotos ). A prop del cim hi ha una gran fita, però el cim està indicat molt a prop per un “paravents” de pedres i el que segurament devia ser una creu o alguna cosa similar (ara ja només queda el pal). La vista és molt maca: veiem al nord la serra de Bacivers i al sud la vall d’Ull de Ter.

Després del Pic de la Dona veiem , els LLacs de Camporrells estan coronats per el Puig Peric i el Petit Puig Peric de 2.690 metres. ( 2 fotos ).
El Paissatge i llacs son realment explèndits, amb un refugi molt ben cuidat i acollidor.
Passat el Petit Puig podem girar a la dreta (direcció nord) per anar per la Serra Gallinera i per la Serra de Bacivers i tenir una panoràmica diferent del Pic de la Dona (el circ de la Coma de la Dona té unes parets molt verticals a sota del Pic de la Dona).

Nosaltres, però girem en direcció sudoest cap el Puig d’Ombriaga de 2.693 metres ( 1 foto )

Passem el Puig d’Ombriaga i arribem al Coll de la Geganta ( 2 fotos ). Aquí arriba (per la nostra dreta) el camí que ve de l’Estany de Bacivers però nosaltres seguim sense desviar-nos del camí. En el punt en que el camí tomba lleuerament a l’oest és posible descendir (amb molt de compte) cap a la Feixa (la part més alta dels telecadires) però en el nostre cas tornarem passant abans per Bastiments i el Coll de la Marrana.

La pujada presenta un fort pendent i trobem alguna placa de gel, res que no es pugui passar si anem amb compte.
La pujada es deixa fer i arribem finalment al cim de Bastiments de 2.881 metres ( 5 fotos ). Hi ha força gent (unes 10/15 persones) encara que pel que veiem tots han pujat des del Coll de la Marrana. El primer que veiem quan arribem a Bastiments (ja sigui per aquesta ruta o venint del Coll de la Marrana) és una creu que no és el cim real (el pilar que assenyala el punt geodèsic és un metres més enllà i la creu del cim encara és una mica més lluny). La veritat es que hem ensopegat un bon dia ja que la visibilitat és magnífica.

Al sud veiem Montserrat amb claredat, el Montseny, i, més enllà el mar. Cap el nord-est veiem el massís del Canigó, la plana rossellonesa i la costa francesa. També veiem molt més a prop la Portella de Mentet, el Pic de la Dona i tot el camí que hem recorregut per la carena fins arribar al cim.

Després d’admirar el paisatge decidim prendre el camí de tornada, així que enfilem cap el sud-est en direcció al Coll de la Marrana.

Una vegada arribats al Coll de la Marrana ( 2 fotos ) cal que girem a la nostra esquerra (cap a l’est) deixant el Gra de Fajol a la nostra dreta. Només cal que seguim el camí del refugi d’Ull de Ter, però així que hàgim descendit del coll hem de sortir del camí desviant-nos a l’esquerra. Tot i no ser un camí gaire marcat només hem d’aplicar el sentit comú per tal de no fer pujades innecessàries i en pocs minuts travessarem el Ter a l’alçada de l’antic refugi d’Ull de Ter ( 3 fotos ). Veurem unes ruïnes molt evidents a la nostra esquerra tot just travessar el Ter, les de l’antic refugi estan a la nostra dreta i es distingeixen fàcilment de l’entorn. A més una placa commemorativa que hi ha a la paret ens diu que el refugi va ser obra de Jeroni Martorell i va ser inaugurat el 1909.

Ara el camí cap a l’estació d’esquí és un “campi qui pugui” ja que degut a les pistes d’esquí i els remuntadors sembla que tothom agafa un camí diferent i no es pot distingir (al menys nosaltres no l’hem pogut veure) un camí predominant… No cal amoinar-se però, ja que la baixada no presenta complicació i només cal aprofitar les pistes, els camins i els passos dels telecadires per baixar fins a Vallter 2000 que és perfectament visible.

DESNIVELL, TEMPS I DISTÀNCIES APROXIMADES

9 Deixem el camí al refugi d’Ull de Ter 3h 15m 7,60 km 2400 m
10 Refugi Vell d’Ull de Ter 3h 25m 8,10 km 2390 m
11 Aparcament estació d’esquí Vallter 2000 3h 55m 9,70 km 2150 m

LES FOTOS PER ORDRE DE L'EXURSIÓ.