domingo, 13 de abril de 2014

EL PUIG DE LA BALMA . MURA - MURA

EL PUIG  DE LA BALMA . MURA - MURA

P.N. Sant Llorenç del Munt i l’Obac

Senzilla passejadeta pels voltants de
Mura, que ens permet contemplar aquesta encantadora població des d'una posició enlairada i visitar l'assentament del Puig de la Balma, un dels indrets més espectaculars de la nostra geografia. El camí està perfectament senyalitzat: durant el primer tram hem de seguir les indicacions de "La Creu de la Vila"; després les del "Puig de la Balma" i, d'aquest, a Mura.
0:00 h. Iniciem la caminada al Centre d'Interpretació de Mura, situat a la part baixa de la població, a l'entrada d'aquesta per la carretera de Rocafort.

Deixem l'edifici de les antigues escoles, que ara acull el Centre, a la nostra esquerra; al final de l'edifici, el camí baixa cap a la dreta per travessar la Riera de les Nespres.
Creuem la riera i, immediatament, un indicador ens assenyala que hem de tombar cap a l'esquerra; els primers metres el camí segueix la riera, però aviat s'enfila cap a la nostra dreta pel mig del bosc.

El camí guanya alçada ràpidament permetent-nos una visió general de Mura, amb l'església de Sant Martí en primer terme, a la part baixa de la població.

0:20 h. La Creu de la Vila. Talaia que s'alça davant Mura, presidida per una creu metàl.lica.

En direcció SW es pot veure ja el Puig de la Balma. El camí per arribar-hi va davallant suaument enmig del bosc, resseguint els entrants i sortints del relleu. Al fons, a la nostra dreta, la vall d'obre i ens deixa veure la plana del Bages i, al fons, el Port del Comte, Serra d'Ensija i el Cadí.
0:50 h. Bifurcació: seguint recte aniríem al gran casalot de la Vila (aquest serà el camí que seguirem per retornar a Mura). Nosaltres hem d'enfilar-nos cap a l'esquerra per un corriol que, després de passar al costat d'un cobert, desemboca a una pista. La seguim a l'esquerra per arribar

1:00 h. El Puig de la Balma. Fantàstica construcció datada el segle XII que aprofita una gran balma com a part de l'habitatge.

Per retornar a Mura hem de desfer el darrer tram de camí i baixar pel corriol del costat del cobert fins arribar a la bifurcació esmentada a (0:50). Un com a la bifurcació, seguim el camí cap a l'esquerra, en direcció a la gran casa de la Vila. Deixem aquesta casa a la nostra esquerra i comencem a baixar fins arribar, després d'un seguit de llaçades, a la riera, davant de Can Miqueló.

Seguim un petit tram per la llera de la riera fins que el camí s'enfila lleument a la dreta, travessa la Riera de les Nespres per arribar

1:30 h. Molí del Mig, actualment convertit en museu. El camí passa per sota i s'enfila poc a poc fins arribar a la carretera, que hem de seguir a la dreta. Aviat passem per una àrea d'esbarjo i arribem