lunes, 7 de julio de 2014

EL NAIXEMENT DEL RIU TER A LA VALL DE CAMPRODON.

L'excursió s'endinsa per la vall de Carlat, al fons de la vall de Camprodon, per trobar, al costat de les ruïnes del refugi Vell, el primer dels Pirineus del sud construït l'any 1909, el naixement del riu Ter.

Enmig d'aquest paisatge d'alta muntanya d'extensos prats alpins, es troba també el bonic nou refugi d'Ulldeter, construït, com l'antic, pel Centre Excursionista de Catalunya (CEC). A l'hivern seran necessàries botes de neu amb paraneus, o bé raquetes de neu.

Per poder anar al refugi d'Ulldeter cal anar a Ripoll i, per la C-151, fins a Camprodon per finalment agafar la GIV-5264 fins a Setcases. D'aquí se segueix per la carretera a l'estació d'esquí alpí Vallter 2000. Passat el telecadira que surt al final del pla dels Hospitals (2.000 m, on poc abans hi ha l'Hostatge Pastuira), la carretera encadena 8 revolts. En el darrer, a la cota 2.100 m i 1 km abans d'arribar a les instal·lacions de Vallter 2000, just abans d'un replà sota de la carretera que s'ha condicionat per a l'aterratge d'helicòpters (l'heliport), hi ha un aparcament on serà fàcil trobar lloc per deixar el cotxe.

També es pot deixar el cotxe més avall, a l'aparcament de l'esmentat telecadira (cota 2.000 m), o una mica més amunt, en el segon revolt (cota 2.015 m), perquè el GR-11 de Setcases va pujant pel marge esquerre del riu Ter tocant tots els revolts parells. Caldrà afegir uns 15 min més de pujada.

Al refugi d'Ulldeter (pertanyent al CEC) s'arriba després de caminar durant uns 20 min per un camí senyalitzat que forma part del sender GR-11. En la mateixa direcció en què s'ha arribat el camí surt a l'esquerra del revolt esmentat, cap al sud-oest, i remunta un riuet que no és un altre que el Ter.

Se surt del refugi pujant pel GR-11 cap a l'oest. Als 200 m (cota 2.260 m) es coincideix amb una pista d'esquí alpí que cal seguir uns altres 300 m més. Aquí (cota 2.300 m), per fer la ruta més entretinguda, es planeja 100 m cap al barranc, girant una mica al nord-oest, i es remunta fortament el petit riuet, el Ter.

Quan el pendent se suavitza, es veuen aparèixer a la dreta, a l'est, unes runes. Cal desviar-se 150 m per visitar-les. Són les restes del refugi inicial d'Ulldeter, ja esmentat, destruït durant la guerra de 1936-1939. De les runes es van a trobar les fonts del Ter (2.390 m), uns 250 m més amunt, en el riuet que s'acaba de deixar, anant cap al nord-oest. Estan just a la vora de la pista d'esquí alpí, la mateixa per la qual s'havia pujat anteriorment, que gairebé passa per sobre de les fonts.

Des d'aquí es planeja cap al sud-oest com si es volgués anar a l'espigat Gra de Fajol (2.707 m). A la foto de dos pics el de la dreta és el Gra de Fajol Gran ( 2.707 m ) i a l’esquerra  el Gra de Fajol Petit ( 2.563 m, amb molta neu ) que hi ha davant seguint el camí vell al coll de la Marrana.

Als 300 m es gira cap al sud planejant i, després, baixant suaument cap al torrent que separa del Gra de Fajol. Cal buscar les altres fonts del Ter (2.370 m), una mica més baixes i menys cabaloses. Si s'arriba al torrent i no porta aigua, caldrà baixar uns metres fins a trobar-la. Si és a l'inrevés, que en porta, pujar. A la primavera pot haver-hi aigua més amunt d'aquesta font estricta.

En aquest punt es desfà el camí cap al refugi i l'aparcament.

És molt recomanable seguir el GR-11 fins al coll de la Marrana (2.530 m), esplèndida talaia que separa la vall de Ribes de la de Camprodon, presidida pel magnífic pic del Gegant o de Bastiments.

Es prossegueix per la pista i als 200 metres apareix un cartell que informa que aquest és l'indret on neix el Ter.
En aquest punt es desfà el camí.

Per passar la nit al refugi d'Ulldeter és convenient trucar abans i reservar plaça. És també molt recomanable seguir el GR 11 fins al coll de la Marrana, esplèndida talaia que separa la vall de Ribes de la vall de Camprodon presidida pel magnífic pic del Gegant o de Bastiments.