miércoles, 9 de julio de 2014

EN COTXE PER LA TERRA DEL BLAT ( LA SEGARRA )

Recorregut amb cotxe que permet visitar algunes de les mostres artístiques i arquitectòniques més importants de la comarca.

Es comença la visita al poble de Sant Ramon, situat en el punt quilomètric 11 de la carretera N-141 entre Cervera i Calaf i prop de la sortida 93 de l'Eix Transversal o C-25.

Cal visitar-hi el sorprenent conjunt monumental de Sant Ramon ( 2 fotos ) , un imponent edifici barroc que, per les seves dimensions, és anomenat l'Escorial de la Segarra. Consta d'una església amb cúpula i portal de columnes, les dependències conventuals i el magnífic mausoleu de Sant Ramon Nonat, del s. XIX .

A continuació, es torna a la carretera N-141. Després d'1 km, cal agafar la desviació de l'esquerra que, per la carretera LV-3003, porta a Portell, un bell i antic poble agregat a Sant Ramon que conserva una torre cilíndrica del castell i l'església romànica de Sant Jaume de Timor. (2 fotos).

Per la mateixa carretera se segueix fins a Torà, un altre poble molt ben conservat, on destaca l'església gòtica de Sant Gil ( 1 foto ) i la Casa de la Vila, bastida durant el s. XVI. Cal sortir de Torà i agafar una pista que hi ha a l'E del poble i que condueix al poble de Cellers, agregat a Torà, que es troba al km 21 d'aquest itinerari. Després d'arribar al poble, cal seguir per la mateixa pista que puja fins al monestir de Sant Celdoni i Sant Ermenter ( 1 foto ), on es pot contemplar una bella església romànica molt ben conservada.

Es retrocedeix fins a Torà i s'agafa la carretera de Solsona (la LV-3005) fins que s'arriba al nucli de VallferosA. Cal admirar-hi la torre medieval ( 2 fotos ), que s'alça uns 32 m i que és de planta circular. Una altra vegada, s'ha de tornar a recular fins a Torà, on ara se segueix l'itinerari per la carretera C-1412a que porta a Sanaüja.

Després de passar Biosca, al km 60, s'arriba a Sanaüja. Aquí cal passejar pel seu casc antic, en el qual destaca la plaça Major porticada i l'església de Santa Maria, que presideix la mateixa plaça ( 3 fotos ).

Es continua la ruta cap a migdia fins a Guissona per les carreteres L-314 i L-313a. Quan ja han transcorregut uns 73 km, s'arriba a Guissona, on cal veure la plaça Major, porticada, l'església neoclàssica de Santa Maria, el carrer de l'Om, el portal de l'Àngel, el Museu Eduard Camps i, molt especialment, la Cooperativa Agrícola ( 5 fotos ).

Sortint de Guissona, cal seguir la carretera LV-3201 en direcció a Sant Guim de la Plana fins que s'arriba a una bifurcació. Aquí cal agafar la carretera de l'esquerra que porta a Vicfred.
Després d'haver passat aquest poble, s'arriba un altre cop a la carretera LV-3003, per on es retorna a Portell i a Sant Ramon. Fi de l'itinerari.

Al final 3 fotos de camps de blat.