lunes, 7 de julio de 2014

EL SANTUARI DE SANTA MARIA DE FINESTRES ( GARROTXA )

A la serra de Finestres, que separa la vall de Llémena -per on discorre l'excursió- i el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, es troba el santuari de Santa Maria de Finestres. Des d'aquest temple, que conserva elements del romànic, s'albira el Rocacorba, el Far i les Guilleries.

Abans de sortir, o en tornar de l'excursió, cal fer una visita a l'església de Sant Aniol de Finestres.
Per arribar a Sant Aniol de Finestres des d'Olot es pren la C-152 i la C-63 en direcció a Santa Coloma de Farners, a les Planes d'Hostoles es gira a l'esquerra per la GI-531 i, finalment, es trenca, de nou a l'esquerra, per la GI-530. En arribar a Sant Aniol de Finestres, just després de passar el riu, es gira a la dreta i de seguida a l'esquerra per arribar a un aparcament, 25 m més enllà, on es pot estacionar el cotxe i començar l'excursió.

S'inicia la ruta prenent una pista pavimentada deixant enrere la casa de pagès de can Tura. Als 5 min es creua el pont de la riera de Llémena i, als 25 m, es pren un caminoi de la dreta amb marques grogues, que més tard es convertiran en vermelles.

Transcorreguts 25 min es passen unes clarianes de roca i es continua recte per reprendre el camí a la dreta. Des d'aquí es distingeix el campanar de l'església de Sant Aniol de Finestres i la muntanya del Far. De seguida s'arriba a una altra clariana, als 35 min, i, després, als 50, a un camí més ample delimitat per un filat per al bestiar que obliga a seguir per l'esquerra. Immediatament es topa amb un vailet que permet arribar a la pista forestal. Se segueix per la pista i, en 15 m, es torna per la dreta al caminoi seguint de nou les marques de pintura vermelles amb l'ajuda de fites de pedres.

Després d'una hora i escaig de trajecte es torna a agafar un altre cop la pista forestal, que es deixa als 50 m per prendre un camí que s'enfila per l'esquerra que duu a una casa abandonada de nom l'Era dels Raspats. En passar per una petita clariana es deixa un camí a la dreta i la casa a l'esquerra, es tomba lleugerament a la dreta i es remunta per un altre caminoi, senyalitzat sempre amb marques vermelles.

Seguint les marques vermelles es deixen alguns senderols i es guanya altitud dins del bosc fent alguns llacets fins que es troba el camí que ve per l'esquerra del santuari dels Arcs i de Santa Pau (1 h 15 min), on cal girar a la dreta.

S'arriba finalment al santuari de Santa Maria de Finestres
a l'hora i 25 min. Si se seguís aquest corriol, es faria cap al castell del Moro o de Finestres (un quart d'hora més de camí), amb belles vistes dels Pirineus, de Santa Pau, Mieres, del golf de Roses i de Rocacorba. En aquest punt es desfà el camí.