martes, 19 de agosto de 2014

CORTALETS – CANIGÓ ( 2.784 m ) – CRESTA DE BARBET

INTRODUCCIÓ

El Canigó (situat entre les comarques del Conflent, el Rosselló i el Vallespir) va ser considerada en altre temps la muntanya més alta dels Pirineus. Actualment és ben conegut que la seva alçada no li permeten ni tant sols pertànyer al club dels 3000.

La confusió és comprensible quan ens apropem a ella per la plana del Rosselló i ens endinsem en el Conflent ja que la seva alçada (2784 m) esclafa les poblacions que l’envolten i que es troben a uns 2500 metres per sota del cim. A més la seva proximitat al mar (50km) el fan el primer pic important a l’est dels Pirineus.

El massís del Canigó està solcat de pistes el que fa que sigui fàcilment accessible, a més les rutes estan ben senyalitzades. Aixó, unit al seu simbolisme per Catalunya el fan un cim extremadament concorregut.

El gran símbol nacional que representa aquesta muntanya per a Catalunya es recolza en el fet que en aquesta zona s’inicia la història dels comtats que més tard s’unirien en el comtat de Barcelona i aquest amb la dinastia Ximena per formar la Corona d’Aragó.

El fet que el simbolisme recaigui concretament sobre aquesta muntanya prové de la Renaixença i concretament al poema “Canigó de Jacint Verdaguer (1845-1902) ambientat en la lluita contra els musulmans a l’alta Edat Mitjana i que narra una història mítica basada en el Comte Tallaferro.

La ruta que proposem aquí, és la clàssica de pujada des del refugi de Cortalets (refugi que depèn del Club Alpin Français) però la baixada proposem iniciar-la amb un descens per la Xemeneia, passant pel costat de la bretxa Durier i tornar per la cresta de Barbet el que donarà un gran atractiu a aquesta excursió.
Podem arribar al refugi des de Prades seguint uns 20 km de pista.

La pista és transitable, amb paciència, per turismes i s’inicia a Villerach (petit poblet proper a Prades). En travessar-lo comencem a transitar per la pista on anem passant per zones habilitades per aparcar (excel·lents bases per iniciar diverses rutes pel massís).

Cal destacar que la circulació és prohibida a la nit a partir del Refugi de Mas Malet (refugi lliure al segon aparcament).
Passem després pel refugi de la Mouline on hi ha una zona habilitada amb taules.

Podem aparcar al Ras de Cortalets o una mica més amunt, però no confieu gaire en trobar aparcament al mateix refugi. Tot i això entre el Ras de Cortalets i el refugi hi ha petites zones on aparcar.

FITXA TÈCNICA
Pujada acumulada: 800 m
Alçada mínima-màxima: 2150-2788 m
Distància aproximada: 8,20 km
Temps aproximat sense parades : 3h 10m
Ruta circular: Si
Dificultat: 2 sobre 5

DESCRIPCIÓ DEL RECORREGUT

El punt de sortida és el refugi de Cortalets. Degut a que es pot pujar fins ell en cotxe, és un refugi animat on es serveixen menús i carn a la brasa.
Potser sembla més un petit bar-restaurant on hi paren a més de senderistes, algun motorista i gent dels voltants. El camí segueix els senyals blanques i vermelles del GR-10/GR-36 i comença anant en direcció sud-sudest fins trobar a uns 100 metres un rètol que indica els temps orientatius al cim del Canigó (1h 45m), al refugi de la Bonaigua (1h 35 m) i al refugi de Cortalets (5h 35m).

Passat el rètol el camí gira en direcció est (a la nostra dreta) passant per davant d’un estanyol situat al Pla dels Estanyols. Des d’aquí tenim ja una bona vista del cim del Canigó.

Passada una petita zona de pins el camí pren direcció nord-nordest i comença a guanyar alçada girant poc a poc en direcció est el que ens permet veure una bona panoràmica de Prades. En pocs minuts veiem com el GR es desvia a la dreta però nosaltres hem de continuar sense desviar-nos tot seguint els senyals grocs.

En aquest punt veiem escrit a les pedres del camí “PIC” o “PICA”. Immediatament després arribem a la font de la Perdiu (tot i que no rajava en el moment en que nosaltres fem la ruta).
Una mica més enllà arribem a un collet herbós situat a pocs metres del Pic Jofre (o Joffre). Des d’aquí tenim ja una vista de la cresta nord del Canigó. També veiem alguns pics propers a Ull de Ter (Bastiments, Roc Colom, Bacivers…). Els núvols que hi ha en aquella zona i per la zona de l’alta Cerdanya no ens permeten veure gaires pics més (només el Carlit pot enlairar-se lleugerament per sobre del mantell de núvols). Passat el Pic Jofre el camí gira cap el cim del Canigó i pren direcció sud. Aquí veiem amb claredat la processó de gent que hi puja.
Poc a poc el camí es torna més pedregós i en els darrers metres guanya alçada fent ziga-zagues contra el vessant nord-est del cim. En arribar al cim del Canigó de 2.784 m.

Decidim no estar gaire estona al cim i iniciar el descens per la coneguda Canal de la Xemenia. Només cal seguir els senyals grocs per tal de localitzar-la. Es tracta d’un pas molt vertical que cal desgrimpar (I-II). No té cap dificultat amb el terreny sec i lliure de gel però com sempre que passem per aquests tipus de passos cal posar atenció a on es posen mans i peus.
Després de descendir per la canal passem pel costat de la Bretxa Durier que ens permet donar un cop d’ull al circ que conté l’anomenada “glacera del Canigó” que lògicament no és una glacera (estem a prop del mar i només a 2650 metres d’alçada i per tant desapareix a l’estiu) sinó una gelera.

Continuem descendint per la senda fins que estem a l’alçada del coll o portella de Vallmanya (o Valmanya). Per tal d’arribar-hi cal que deixem el camí girant a la nostra esquerra i remuntem el terreny fins la portella. Deixem així el camí que tot seguit baixa ja decididament i fent “zetes” cap a la nostra dreta en direcció al Pla de Cadí i el refugi de Marialles.

En arribar a la portella tenim a la nostra dreta el Puig Sec i a l’esquerra el Pic Barbet. El nostre camí gira a l’esquerra (nord). Aquí ens trobem amb núvols d’evolució que ascendeixen ràpidament cap a la portella i que ens impedeixen contemplar el panorama cap a l’est… Pujem doncs cap a la nostra esquerra en direcció al collet del Pic Barbet seguint els senyals grocs. El petit camí ens permet fer els darrers 100 metres d’ascensió per tal d’assolir el collet i poder fer la cresta de Barbet. Els núvols també estan ara a l’altra banda de la cresta i tampoc tenim vistes a la cara est del cim del Canigó o a la Bretxa Durier.

Ara ja hem fet tota la pujada que havíem de fer i ja només ens queda seguir el senzill caminet que recorre la cresta de Barbet. Les vistes d’aquesta cresta cap el Canigó són, en un dia sense núvols, magnífiques però avui ens haurem de conformar amb petites vistes aprofitant els forats entre la boira…
En arribar al final de la cresta el camí gira a la nostra esquerra i descendeix fent ziga-zagues.

Aproximadament als 2250 m d’alçada entrem ja en un bosc de pins i poc després el nostre camí s’uneix amb el GR-10/GR-36 per 5 minuts després deixar-nos al refugi de Cortalets.

DESNIVELL, TEMPS I DISTÀNCIES APROXIMADES

8,20 km
2150 m

FEM CULTURA:

L'abadia de Sant Martí del Canigó es troba a 1.094 m d'altitud, darrere d'un aflorament rocós del massís del Canigó, a les altures del petit poble de Castell de Vernet, al Conflent. Fundada a la fi del segle X, és un lloc que va enfrontar-se a moltes dificultats al llarg de la història degut a la seua posició geogràfica. És cap a l'any 997 (primer esment d'aquesta abadia), per iniciativa de Guifré II de Cerdanya, comte de Cerdanya i del Conflent i gran nét de Guifré el Pilós, que s'emprenen les obres de construcció de l'abadia de Sant Martí del Canigó per tal de fer-hi venir una comunitat de monjos benedictins. Els primers vindran des de l'abadia de Sant Miquel de Cuixà, a Codalet, al Conflent. La construcció de l'església abacial ha estat feta en dues etapes. La part oriental de l'església inferior es el resultat de la primera sèrie de les obres, consagrades el 10 de novembre de l'any 1009 per l'Abat Oliba, germà de Guifré II i abat dels monestirs de Sant Miquel de Cuixà i Santa Maria de Ripoll. Aleshores, es dedicà a Maria i als sants Martí i Miquel. Alguns anys després, l'abadia es va dotar el 1014 de les relíquies de Sant Galderic i es va construir la resta de les esglésies (part occidental i església superior). Aquestes es van tornar a consagrar l'any 1014 o 1026 (els documents no coincideixen). Això explica la divisió en dues parts del pla de l'església inferior. Les donacions dels comtes de Cerdanya impulsen, ràpidament, el creixement de l'abadia. Tanmateix, el 1049 va morir el comte Guifré II després d'haver passat la fi de la seua vida en l'abadia, i aquesta comença ràpidament a declinar. De fet, a partir del segle XII l'adjunten a l'abadia de la Grassa en el departament de l'Aude, però els monges benedictins de Sant Martí del Canigó rebutjaren la seua autoritat. Això va desencadenar una expedició punitiva ordenada per l'abat de l'abadia de la Grassa que va provocar el saqueig del monestir i la mort d'un monge. Finalment, el conflicte es va resoldre mitjançant l'arbitratge del papa, però malgrat això, l'abadia s'enfonsà irremeiablement en l'oblit. El terratrèmol de Catalunya de 1428 va suposar un altre cop dur pel monestir, destruint les habitacions i retallant el campanar. La manca de recursos va dificultar-ne la reconstrucció. La vida monàstica es va mantenir difícilment fins al segle XVIII. Efectivament, l'any 1783 només quedaven cinc monjos d'edat avançada que van demanar la secularització per abandonar l'abadia. El 7 de desembre del mateix any s'acabà els vuit segles de presència benedictina a Sant Martí del Canigó després que el papa Pius VI signés la supressió oficial del monestir. Llavors, les relíquies de Sant Galderic es van traslladar a la catedral de Perpinyà i va començar un període d'abandó en què la gent dels pobles del voltant pujaven a buscar carreus, columnes i, sobretot, els preuats capitells de marbre rosat que en pocs anys van desaparèixer. Per això la majoria dels edificis van caure en ruïnes a excepció de la cripta, protegida per un mur que els monjos van construir davant la porta abans de marxar. De 1902 a 1932 monsenyor Juli Carsalade du Pont, bisbe de Perpinyà, va iniciar la reconstrucció de l'abadia comprant les ruïnes i endreçant tots els seus elements dispersos per la regió. La compra del monestir es va fer a instàncies de Jacint Verdaguer, amic seu, i gràcies als donatius de milers de catalans dels dos costats del Pirineu. De 1952 a 1982, l'abat Bernat de Chavanes, monjo de l'abadia benedictina d'En Calcat en el departament del Tarn, va continuar la restauració del monestir i va restablir-hi la vida espiritual. El 1988 el bisbe de Perpinyà Jean Chabbert confià el lloc a la Comunitat de les Benaurances per mantenir-hi la vida de pregària i acollir els que volen viure un recés espiritual. Vint anys després, el 16 de novembre de 2008, va tornar una part de les relíquies de Sant Galderic des de la catedral de Perpinyà.