jueves, 1 de mayo de 2014

EL CASTELL DE REQUESENS ( ALT EMPORDÀ ).

EL CASTELL DE REQUESENS .

La serra de l'Albera és la darrera elevació d'importància abans que la serralada Pirinenca s'enfonsi al mar. S'estén entre el coll del Pertús i el cap de Cervera separant les planes del Rosselló i de l'Empordà.

L'itinerari proposat transcorre pel Paratge Natural de l'Albera, una àrea protegida de gran interès situada al vessant sud. La vegetació, inserida sobre roques metamòrfiques, esquists i pissarres, ofereix dues zones prou diferenciades: l'occidental, de caràcter centreeuropeu, i l'oriental, plenament mediterrània. La zona acull, a més, alguns dels monuments megalítics més importants de Catalunya. Més enllà del magnífic entorn natural, el castell de Requesens centra l'interès del recorregut ja que constitueix un dels millors exemples d'arquitectura neomedieval a Catalunya. Si es vol visitar cal posar-se abans d'acord amb l'oficina del Paratge Natural

L'itinerari segueix el recorregut senyalitzat pel Paratge Natural com a núm. 1 o Entorns del Castell.

Per arribar a Requesens, actualment dins de l'extens municipi de la Jonquera, cal sortir de Cantallops, població situada a l'extrem de la carretera GI-601. Aquesta carretera neix de la N-II al sud de la Jonquera, dos quilòmetres abans d'arribar-hi. Des de Cantallops cal seguir la pista senyalitzada que rodeja el puig Rodó i remunta la vall de l'Anyet. Ja a Requesens, es deixa l'accés al castell a ma dreta i es continua pujant fins al veïnat de Requesens, on es deixarà el vehicle (7 km de pista de terra en bon estat).

0,00 km (498 m). Veïnat de Requesens,
nucli rural on residien els masovers i treballadors de la finca. Església de la Mare de Déu de Requesens (en mal estat) i servei de restauració (festius). El sector Requesens-Baussitges acull les zones més humides i enlairades del Paratge, amb una cobertura de vegetació extraordinàriament variada que s'estén des dels prats alpins de la zona culminal fins a la ribera del riu Anyet. Suredes i alzinars s'alternen amb castanyedes, rouredes i fagedes -aquestes, les més orientals de la península- i, a la ribera, amb freixes, salzes i verns.

Des de la plaça es recula 150 m per la mateixa pista d'arribada; girant a la dreta (E) es baixa per un corriol marcat, amb un primer tram erosionat, que discorre entre castanyers. Al cap de 0,58 km es passa pel costat de la caseta on acaba el canal d'aigua que ve de la presa i que s'enviava cap a la serradora. Després d'onze minuts de caminar (0,66 km, 403 m) se surt a la pista que puja de Cantallops, just davant de l'antiga serradora. Es tomba a l'esquerra (NE) i, una mica més enllà, es deixa la pista que puja al veïnat, es gira a la dreta i es passa el pont sobre l'Anyet en direcció al castell. Passat el pont, apareix una bifurcació: es puja per la pista de l'esquerra.

La pista gira al N; als 20 min d'haver iniciat el passeig (1,26 km, 449 m) es deixa a mà esquerra l'edifici del Corral Nou. Quan la pista gira a l'esquerra es continua per un corriol que puja directament (N) al castell fent drecera i travessant un altre cop la pista. Ja sota el castell, es puja per unes escales i se surt davant de la porta d'entrada.

1,46 km (490 m) 25 min. Castell de Requesens.
Un camí, en estat irregular, dóna la volta al conjunt murallat. La construcció del castell, esmentat ja al segle XI, responia a les disputes entre les cases comtals del Rosselló i d'Empúries. Després d'una dilatada història, entre 1893 i 1899 fou totalment reconstruït pels aleshores propietaris, darrers comtes de Peralada. L'itinerari continua seguint la pista d'accés en direcció contrària (N) fins que gira a la dreta (E); en aquest revolt es pren un caminoi que baixa cap al N passant per sota d'uns grans avets.

El Castell de Requesens :
Situat sobre un turó al bell mig de l’Albera, al veïnat de Requesens (a l’extrem oriental de La Jonquera, fregant amb França), el Castell de Requesens domina totes les valls meridionals del puig Neulós. L’origen d’aquesta fortalesa és encara una incògnita, tot i que les fonts documentals més fiables situen el seu origen a mitjans dels segle IX arran de desavinences entre els Comtes d’Empúries i els de Rosselló. El castell, adaptat a la orografia de la muntanya, està format per torres, muralles i defenses que es conserven prou bé, on hi conviuen construccions originals amb les successives restauracions, així com estances, una capella, un hospital, terrasses i diferents jardins, i un entorn prou verge que convida a imaginar com era la vida fa mil anys enrere. Perdre't pells racons del castell o simplement viure el seu entorn natural és una autèntica meravella.

1,81 km (465 m) 30 min. Coll del Castell, clariana rodejada de bosc. Aquí es troba el sender de gran recorregut GR 11, senyalitzat amb marques de color blanc i vermell, que se seguirà fins a la tornada. Cal continuar recte, per l'esquerra, seguint la pista en baixada. Es deixa un trencall a l'esquerra (O) que porta a l'embassament de Recasens i es continua baixant. Es creua el torrent de Coll Pregon; a la dreta, passat el rierol, un camí porta a un antic pou de glaç.

2,28 km (440 m), 36 min.
Se surt en un encreuament. Es continua recte, deixant un trencall a la dreta i un altre a l'esquerra; el camí gira al NO, ara en pujada suau. Es passa un torrent havent deixat abans un trencall a la dreta i es gira pronunciadament cap al S, en suau pujada. Es desemboca, així, a la pista de vehicles utilitzada a l'anada, que se segueix en direcció al punt de sortida deixant a la dreta, al cap de pocs metres, el camí del puig Neulós i, més endavant, la font del Ferro.

3,70 km (498 m) 1 h. Veïnat de Requesens.