sábado, 3 de mayo de 2014

LA CREU BLANCA, MUNICIPI DE PAU.MONESTIR DE SANT PERE DE RODES.

L'itinerari, de certa dificultat per la llargada, desnivell de pujada que cal superar i el tipus de camins utilitzat, entra al Parc Natural del Cap de Creus i permet albirar esplèndides vistes de l'Empordà tot acostant-se a zones de gran valor històric, com Sant Pere de Rodes, i a la magnífica àrea de lleure de Mas Ventós.

Per arribar a Pau des de Figueres cal dirigir-se a Llançà per la N-260 i, al cap de 12 km, prendre a mà dreta la GI-604 en direcció a Roses i Vilajuïga. De seguida es deixa enrere Vilajuïga i s'arriba al giratori que dóna accés al poble de Pau, punt en què, a mà dreta, es veu la cooperativa agrícola.

S'entra al poble girant cap a l'esquerra i s'accedeix a la plaça Major, des d'on comença l'itinerari.

Situats a la plaça Major de Pau (35 m), on hi ha  Església de Palau-Saverdera (s. XI-XII), s'inicia l'itinerari marxant pel carrer del Progrés en direcció a l'Ajuntament i seguint a continuació a l'esquerra pel carrer de Sant Pere, en direcció a Sant Pere de Rodes i la Creu Blanca. Es deixen enrere les escoles i el centre cívic i novament es tomba a l'esquerra pel carrer del Puig Castellar continuant amunt cap a la dreta.

0,50 km (57 m), 0 h 10 min. Davant d'uns plafons informatius de la ruta -itinerari número 9- se surt del poble girant a l'esquerra per un camí rocallós de granit i sauló. Malgrat el camí fressat és ara ben estret, es tracta en realitat d'una antiga i ampla via d'entrada ramadera a la serra de Rodes i a la península del cap de Creus, en la qual encara es poden observar els murs de pedra que la delimitaven a banda i banda. Es guanya altitud ràpidament, el que permet tenir una esplèndida visió del golf de Roses i la plana empordanesa.

1,65 km (245 m), 0 h 33 min. Àrea de descans. El camí ha pujat força dret fins a aquest indret on, entre sureres i marges de pedra seca, es pot fer un petit descans. És també el punt on es coincideix amb el camí de tornada, que puja per l'esquerra, senyalitzat com a La ruta dels dòlmens. Es continua l'itinerari per la dreta deixant la petita àrea de descans a l'esquerra.

2,70 km (405 m), 0 h 55 min. Creu Blanca. Es tracta d'una creu del s. XV que és l'únic testimoni de creu monumental de l'antic territori del monestir de Sant Pere de Rodes que ha arribat sencera als nostres dies. La panoràmica ara, a 400 m d'altitud, és espectacular. Al sud-est es pot distingir, enfilada al vessant sud de la serra de Rodes, la petita capella de Sant Onofre i, a sobre d'aquesta, a la carena, les restes del castell de Sant Salvador. Just a l'altra banda de la carena hi ha el monestir de Sant Pere de Rodes. Tot continuant el camí, s'endevinen al marge dret de la muntanya antics marges de pedra seca que recobreixen tot el vessant i que antigament havien estat coberts de vinya. Avui el cultiu de la vinya torna a recuperar-se parcialment gràcies a la valoració dels vins de la contrada.

3,10 km (425 m), 1 h. Desviació. Amb l'ajuda de marques de pintura grogues s'abandona momentàniament el camí més marcat per prendre un senderó a l'esquerra, per sobre d'un petit marge de pedra i voltant una surera. De seguida es retroba el camí més ample, que se segueix amunt cap a l'esquerra i en direcció a la carena.

3,25 km (450 m), 1 h 05 min. En superar un petit coll s'obre la panoràmica al vessant nord de la serra, distingint-se també a ponent el massís de Salines, a sobre de Maçanet de Cabrenys.

3,40 km (440 m), 1 h 08 min. Es troba la carretera (GIP-6041) que puja de Vilajuïga cap a Sant Pere de Rodes i permet descendir al Port de la Selva. Prenent-la a mà dreta s'arribaria a poca distància de Mas Ventós, esplèndida àrea de lleure i mirador sobre l'Empordà, molt proper al camí d'accés al monestir de Sant Pere de Rodes i on es pot enllaçar amb altres itineraris del Parc Natural del Cap de Creus. L'itinerari, però, tomba a l'esquerra incorporant-se durant uns metres a la carretera. VAL MOLT LA PENA ANAR A VEURE EL MONESTIR DE SANT PERE DE RODES ( encara que fem 1 o 2 hores més )

3,75 km (415 m), 1 h 12 min. A la dreta hi ha les restes de Mas Margall. Situats en aquest punt hi ha l'opció de desviar-se de l'itinerari per accedir als dòlmens de Vinyes Mortes I i II, de dimensions notables, i a la cista de puig Margall. L'itinerari senyalitzat, però, deixa la carretera marxant a mà esquerra per un corriol, el camí de Mas Margall, que iniciarà el descens de tornada cap a Pau. Als pocs minuts es passa a tocar d'una barraca circular de pedra seca. Durant un tram el corriol ressegueix, més enfilat, el curs del barranc de la Coma de l'Infern. Posteriorment el camí virarà a l'esquerra, al sud, deixant el barranc en un punt on, a l'altra banda, s'hi aprecien abundants i molt treballats marges de pedra seca que s'enfilen pel costerut vessant de la muntanya. Es recupera una mica d'altitud per franquejar el petit coll on es trobarà l'àrea de repòs ja coneguda en la part de pujada de l'itinerari.

5,15 km (245 m), 1 h 30 min. Àrea de descans. A partir d'aquí, l'itinerari coincideix amb el camí d'anada, canviant de vessant i seguint el descens fins a arribar a Pau.

6,80 km (35 m), 2 h. Plaça Major de Pau. Final de l'itinerari.

RESUM:

• Senyalització:Sí
  • Temes:Natura | Cultura
  • Distància:6.8 km
  • Durada:2 h- 4h si anem a Sant Pere de Rodes.